ROA: Internationals van hbo blijven vaker in Nederland

Internationale studenten die afstuderen aan een hbo-opleiding blijven vaker in Nederland dan universitair afgestudeerden. Volgens onderzoekers van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) komt dat ‘mogelijk’ door de sterkere binding van het beroepsonderwijs met de arbeidsmarkt. De wetenschappers blijven voorzichtig in hun conclusies, schrijft Scienceguide.

Het aantal internationals steeg in tien jaar van 13.500 naar 25.500. Een flinke stijging, maar uitgedrukt als relatief aandeel (van het totaal aantal studenten) oogt de groei kleiner: van 16 naar 23 procent.

De politieke discussie gaat vaak over de vraag of die internationals hier ook blijvend iets toevoegen aan de economie. Die blijfkans steeg van 29 naar 43 procent. Bij hbo ligt dat liefst tien procentpunten hoger dan bij universiteiten. En dus kunnen de laatste wellicht iets leren van de eersten, denkt ROA. Bij een krappe arbeidsmarkt en vanwege de economische baten van blijvende internationals is het belangrijk dat ze in Nederland blijven.