Rode protesttegels in De Uithof

Waar komen die rode tegels voor de universiteitsgebouwen in De Uithof ineens vandaan? Tussen de grauwe grijze tegels pronken rood geschilderde vlakken. Vooral de tegel voor de universiteitsbibliotheek (UB) valt op. Het is geen poging de Uithof-bestrating op te vrolijken, het is een protestactie van actiegroep De Nieuwe Universiteit Utrecht.

Op woensdag 1 april plaatst de protestgroep een aantal foto’s van de rode tegels op de Facebook-pagina van de groep. Het schilderen van rode vlakken is een teken van verzet, legt de groep uit. In navolging van de studenten in het maagdenhuis komen ook Utrechtse studenten in actie.

De ‘red-square’-actie is over komen waaien uit Cananda. Daar protesteerden studenten in 2012 tegen stijgende studieschulden. De studenten kozen voor een rood vierkant vanwege het Franse gezegde "carrément dans la rouge", een uitspraak die gebruikt wordt als iemand in de schulden zit.

Schoongemaakt
De ‘red-square’-beweging roept studenten via hun site op om tegels in hun stad rood te schilderen om dit internationale probleem zichtbaar te maken.

Een week na het verven voor de UB, het Langeveldgebouw en voor het Van Unnikgebouw zijn zij nog steeds rood. Alleen de tegels voor het Bestuursgebouw van de universiteit is inmiddels grondig schoongemaakt.

Verrast
‘We wisten niet dat het ging om een protestactie van studenten. We waren erg verrast. Op termijn zullen alle tegels wel weer worden hersteld’, aldus een medewerker van Vastgoed en Campus van de Universiteit Utrecht. In de binnenstad werd ook een rood oppervlak geschilderd. Het schoonmaken van deze tegel is volgens Vastgoed en Campus taak van de gemeente Utrecht.