Roeivereniging Orca voetbalt met kinderen

Studentenroeivereniging Orca heeft samen met projectontwikkelaar Stichting Move op woensdag 20 oktober een voetbaltoernooi voor kinderen uit de wijk Hoograven georganiseerd. Orca wil hiermee ook de buurtbewoners van de krachtwijk betrekken bij de viering van haar veertigste verjaardag.

Ruim 100 kinderen en zo’n 30 studenten ontmoeten elkaar op de sportvelden van V.V. Hoograven tegenover de kantine van Orca. De kinderen spelen korte wedstrijden waarbij de studenten begeleiden en zelf meespelen. Twee profvoetballers van jong FC Utrecht en afkomstig uit de wijk nemen ook deel aan het toernooi.

Dit initiatief heeft als doel om studenten en de kinderen uit de aandachtswijk nader tot elkaar te brengen. Orca ziet het als een manier om kinderen in beweging te krijgen. ‘Deze studenten roeien veel en weten hoe belangrijk bewegen is’, zegt Lieveke Peeters, voorzitter van Orca. ‘Wij proberen de kinderen van Hoograven hiervan bewust te maken. Zo zijn zij ook uitgenodigd om een keer te komen roeien bij onze vereniging.’

Voor David Hoogendoorn, tweedejaars Orca-lid en student fysiotherapie aan de HU, is het een goede motivatie om deel te nemen aan het project. ‘In plaats van dat de kinderen achter de televisie hangen zijn ze nu lekker aan het dartelen op het veld. Dat vind ik leuk om te zien.’

Het is de vijfde keer dat de roeivereniging samenwerkt met Stichting Move. De stichting zet sportieve maatschappelijke projecten op in Utrechtse aandachtswijken en daarbuiten.

Naast het voetbaltoernooi viert Orca haar lustrum met een symposium en een roeiwedstrijden op de Bosbaan in Amsterdam voor studenten uit roeiend Nederland.