Roep om sluiting van scholen vanwege corona

Foto: Pixabay

Van verschillende kanten komen oproepen om scholen en universiteiten te sluiten vanwege het coronavirus. Studenten – ook in Utrecht – starten petities hierover, maar in Nederland gebeurt het mondjesmaat. De Vereniging Hogescholen adviseert nog steeds om de deuren open te houden. Een overzicht van landelijke ontwikkelingen.

UPDATE
HU en UU-studenten willen sluiting gebouwen

• Ook studenten van de HU en Universiteit Utrecht zijn een petitie gestart om de instellingen op het Utrecht Science Park te sluiten. Zij vinden de genomen maatregelen ‘slap’ en ‘voelen zich niet veilig binnen de onderwijsinstellingen en op het Science Park’. Zij vragen bestuurders ‘met klem sterkere en grotere maatregelen te nemen dan nu het geval is’. De petitie is gisteren online gegaan en telt op dit moment zo’n 20 ondertekenaars. Ook zijn vergelijkbare petities verschenen voor andere hogescholen en universiteiten.

Basis- en voortgezet onderwijs

• ‘Wij vinden dat alle Nederlandse scholen gesloten moeten worden.’ Die stevige stellingname komt van Petra van Haren, voorzitter van de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS) bij de NOS. Ze heeft het over scholen in basis- en voortgezet onderwijs. Die zouden nu wisselende adviezen krijgen. En dat zorgt voor onvoldoende duidelijkheid over te nemen beslissingen en gevolgen hiervan.

UMC’s

• Alle colleges geneeskunde op het Amsterdam Universitair Medisch Centrum (UMC) worden geschrapt, zowel locatie VUmc als AMC. Dat meldt Folia.
  • Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) stopt ook vanaf donderdag met onderwijs waarbij medewerkers betrokken zijn. Studenten van geneeskunde, tandheelkunde en bewegingswetenschappen krijgen tot zeker 4 april geen colleges of toetsen en kunnen online onderwijs volgen. Het zijn de eerste opleidingen in Nederland die dicht gaan.

Petities studenten

• Studenten van de Universiteit van Amsterdam en hun Maastrichtse collega’s startten deze week een petitie om scholen en universiteiten te sluiten. In Amsterdam nam een Italiaanse student Media & Culture het voortouw. Deze petitie is vandaag al ruim 2300 keer ondertekend. Drie Italiaanse collega-studenten begonnen deze week een petitie (inmiddels 3000 keer getekend) voor het sluiten van de Universiteit Maastricht. Beide instellingen blijven vooralsnog open.

Online colleges

• Scholen en universiteiten zouden snel dicht moeten gaan, stelt hoogleraar Infectiepreventie Andreas Voss (Radboud UMC) bij de NOS. Nederland zou het voorbeeld kunnen volgen van Oostenrijk en Denemarken waar onderwijsinstellingen de deuren hebben gesloten. Universiteiten zouden studenten eerst online colleges kunnen laten volgen en vervolgens de instellingen sluiten. ‘Het moet zeker in stappen gebeuren, maar we moeten wel snel handelen.’

Vereniging Hogescholen

• Het ziet er niet naar uit dat hogescholen en universiteiten snel over zullen gaan tot sluiting. Net als andere instellingen volgt de HU de adviezen van de RIVM en GGD. Ook de Vereniging Hogescholen (VH) adviseert nog steeds om open te blijven. Sterker nog: hogescholen kunnen niet zelf beslissen om dicht te gaan. ‘Zonder advies van de GGD of besluit van de burgemeester moeten scholen/onderwijsinstellingen op grond van de bekostigingsvoorwaarden onderwijs verzorgen’, stelt de VH.

Zie onze eerdere video over het onderwerp: