Kort

Roken in het USP nog meer aan banden gelegd

Het roken in het Utrecht Science Park (USP) wordt de verstokte roker nog moeilijker gemaakt. De Universiteit Utrecht verbood al eerder als eigenaar van grote delen van het USP het opsteken van een sigaret. Er kon nog wel gerookt worden op de delen die van de gemeente Utrecht zijn.

De gemeente heeft echter besloten dat ook daar een rookverbod geldt. Dat staat op een bericht op het interne Sharepoint van de HU. Het gaat dan om sommige groenstroken, bushaltes en enkele openbare wegen. De beslissing van de gemeente komt op een moment dat de campagne ‘Stoptober’ (Trajectum-podcast) is gestart, waarbij mensen in oktober (en langer) de sigaret links laten liggen.

De HU, universiteit en UMC Utrecht zijn wettelijk verplicht om hun gebouwen en omgeving rookvrij te houden. Doen ze dit niet dan riskeren ze een boete van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Die kan oplopen tot 4500 euro.