Kort

Vanaf 1 januari 2021 is roken echt helemaal verboden in De Uithof

Een sigaret opsteken in De Uithof na 1 januari kan een flinke boete opleveren voor onderwijsinstellingen. Vanaf dan is roken op het hele terrein namelijk verbden, meldt DUB. Nu al mag je op het terrein alleen roken op daarvoor aangewezen plekken. Die plekken worden in de komende maanden geleidelijk verwijderd.

Hogescholen en universiteiten moeten, net als andere onderwijsinstellingen, vanaf augustus 2020 de terreinen rookvrij maken. Daarvoor hebben ze de tijd tot eind december van dit jaar. Vanaf januari gaat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) toezicht houden en eventueel boetes opleggen aan instellingen. Die kunnen variëren van 600 tot 4500 euro.

Het terrein van De Uithof is bijna volledig in handen van de Universiteit Utrecht. Daarom is het ook rondom de HU-gebouwen verboden om te roken.

De universiteit wilde het verbod eerder invoeren, maar vanwege corona gaat het beleid pas later in. Ook na sluitingstijd van de gebouwen in De Uithof mag er niet meer gerookt worden op het terrein. Studenten die in De Uithof wonen, mogen nog wel in de directe omgeving van hun woning roken. Alleen bewoners van Casa Confetti mogen niet op de stoep roken omdat het pand te dicht op de onderwijsgebouwen staat.