Rooster-app voor HU-studenten

Tweedejaars student informatica Geoffrey Mastenbroek ontwikkelde een applicatie voor de iPhone waarop HU-studenten makkelijk hun rooster kunnen raadplegen.

De app is voor 79 cent te downloaden uit de App Store. Na het invullen van enkele gegevens verschijnt het rooster op het mobiel. Het draait vooralsnog alleen op een iPhone, iPad en iPod Touch. De student werkt momenteel aan een versie voor Android-telefoons en die zal naar verwachting over twee maanden beschikbaar zijn.

Het initiatief ontstond uit frustratie, zegt hij. Hij ergerde zich er aan dat de website van de hogeschool waarop de roosters staan moeilijk via de mobiele telefoon bereikbaar is. Hij knutselde voor zichzelf een programma in elkaar waardoor hij in een oogwenk de roostergegevens op zijn scherm kreeg. ‘Dat werkte zo goed dat ik het voor iedereen beschikbaar heb gesteld’, vertelt hij. Gegevens van de faculteit Gezondheidszorg zijn overigens niet via de app te raadplegen, omdat zij een afwijkend systeem hanteert.

De tool is inmiddels zo’n tweehonderd keer gedownload. Computergigant Apple strijkt elke keer dertig procent op; de rest is voor Mastenbroek. Maar rijk zal de informaticastudent er niet van worden. ‘Misschien dat ik er uiteindelijk een paar duizend euro aan overhoud. Dat is een leuk bedrag, maar het is niet bedoeld om mij een inkomsten te verschaffen.’

De HU experimenteert ook met toepassingen voor de mobiele telefoon. Begin volgend schooljaar komen er gratis rooster-apps voor de iPhone en Android. Bij de faculteit Communicatie en Journalistiek start binnenkort een proef waarbij studenten roosterwijzigingen via de mail en op het mobieltje ontvangen.