Ruim 130 HU-studenten verblijven nog altijd in het buitenland

Foto: Kees Rutten

Van een vijftigtal studenten is onduidelijk wat ze doen of willen.

Meer dan 300 studenten keerden in de afgelopen coronaperiode terug naar Nederland. Van zo’n vijftig studenten in het buitenland is niet duidelijk wat zij doen of willen.

Dat meldt HU-woordvoerder Seger Pijnenburg. Hij kan niet specificeren in welke landen de studenten verblijven of van welke opleidingen zij zijn. Het management van International Office verwijst voor vragen naar de woordvoerder.

Voor studie, stage en projecten

Jaarlijks vertrekken meer dan 1000 studenten naar een buitenlandse bestemming. Zo’n 580 daarvan studeerde in 2018 een semester of langer in een ander land, blijkt uit het HU-jaarverslag. Het Instituut voor Communicatie had met 131 reislustigen het grootste aandeel. Ook deden dat jaar zo’n 430 studenten een buitenlandse stage, waarvan de meesten (180) afkomstig van het Institute for Business Studies. Ook gingen studenten op pad voor projecten en opdrachten.

De HU adviseerde bij het uitbreken van de coronacrisis om contact te houden met de opleiding. Als ze in een land of gebied verblijven met code oranje of code rood, behoren ze terug te keren naar Nederland. Kiezen ze er toch voor om te blijven, dan moeten ze een formulier invullen. Daarmee nemen ze zelf de verantwoordelijkheid op zich en draait de hogeschool niet op voor eventuele kosten. De HU biedt zoveel mogelijk ondersteuning bij de terugtocht van studenten.

Ondertussen zit Linda van den Hoogen, derdejaars Journalistiek, sinds eind januari in Madrid. Zij koos er zelf voor om te blijven en inmiddels is terugkeer zeer moeilijk. Ze schrijft af en toe op Trajectum hoe het haar vergaat. NRC vond een groep tweedejaars van International Business. Bij het uitbreken van de coronacrisis liepen ze stage in Curaçao, Spanje en België.