Samenwerking Natuur en Techniek met werkplaats ProtoSpace

De Faculteit Natuur en Techniek (FNT) gaat samenwerken met de Utrechtse stichting ProtoSpace, een werkplaats met onder meer een 3D-printer en lasersnijder.

Het uiteindelijke doel van de samenwerking is dat ProtoSpace intrekt in het toekomstige pand van het  Institute for Engineering & Design (IED) aan de Padualaan 99. Daar moet een groot lab komen dat het materiaal en de kennis van ProtoSpace en het IED bundelt. Er zal daar onder andere worden gefocust op de medisch-technische kant van 3D-printen.

Het ‘fablab’ is op dit moment gevestigd aan de Cartesiusweg in Utrecht. Veel studenten en onderzoekers maken al gebruik van de faciliteiten. ‘Op het gebied van praktijkgericht onderzoek en onderwijs kan ProtoSpace veel voor de HU betekenen’, vertelt Do Blankestijn, directeur van het IED.

Brede blik
Claartje Aarts, directeur van ProtoSpace, beaamt dit: ‘ProtoSpace wil problemen oplossen vanuit de techniek, maar wel met een brede blik. Techniek en creativiteit worden bij ons gecombineerd zodat er innovaties de wereld in komen. Wij voelen dat er bij de HU veel energie en complementaire kennis zit, om mee verder te gaan en elkaar te versterken.’

ProtoSpace kan bijvoorbeeld een belangrijke rol gaan spelen in de Quest-projecten van het IED, waarin studenten in multidisciplinaire teams een opdracht voor een externe partij vervullen. ‘De stichting heeft een uitgebreid netwerk van bedrijven en instellingen. Die contacten met het werkveld zijn erg waardevol voor ons onderwijs en onderzoek', zegt Blankestijn. Daarnaast is de stichting in het bezit van een aantal machines die de HU niet heeft.

Bron: HU Redactie