Schadevergoeding studenten Medische Hulpverlening dichterbij

Na een jarenlange juridische procedure kan de rechter zich buigen over de schadevergoeding voor studenten van de bacheloropleiding Medische Hulpverlening van de HU. Tenzij de hogeschool een schikking treft.

De Hogeschool Utrecht is niet in cassatie gegaan tegen een uitspraak in hoger beroep van afgelopen juli. Daarin bepaalde de rechter dat de hogeschool op zijn minst deels aansprakelijk is voor de studievertraging van studenten medische hulpverlening.

De studenten konden geen stage vinden, omdat er een probleem was met het beroep waarvoor ze werden opgeleid: de ‘medisch hulpverlener’ voor onder meer ambulancediensten stond nog niet in het BIG-register van medische beroepen.

Voorzien

Dit probleem had de hogeschool kunnen voorzien, vond de rechtbank in 2016. Daarom zouden de studenten recht hebben op schadevergoeding. De hogeschool ging in hoger beroep, maar werd nogmaals in het ongelijk gesteld.

De studenten eisen schadevergoedingen tussen de acht- en dertigduizend euro, maar het is lang niet zeker dat ze die bedragen ook werkelijk krijgen. Misschien is niet de gehele studievertraging aan de hogeschool te wijten, overwoog het Hof alvast.

Dat wordt dus de volgende kwestie: voor welk deel is de hogeschool precies aansprakelijk? Hebben de studenten er zelf genoeg aan gedaan om studievertraging te voorkomen? En als ze buiten hun schuld vertraging hebben opgelopen, wat is dan de schade?

Slopend proces

De strijd is dus nog niet helemaal voorbij. Toch is het Landelijk Studenten Rechtsbureau, dat de studenten bijstond, nu al blij. ‘Na een slopend proces van ruim vijf jaar is een vergoeding eindelijk in zicht’, zegt woordvoerder Brechje Keukens.

De hogeschool en de studenten zouden ook een schikking kunnen treffen. Daar hoopt het LSR op, want dan hoeft de hoogte van de vergoeding niet in de rechtbank uitgevochten te worden. ‘Als er per student een schadedebat moet plaatsvinden, is dat enorm tijdrovend’, zegt Keukens.

De hogeschool wijst dat idee niet op voorhand af, maar wil er nog niets over zeggen. ‘We hebben het in beraad’, zegt een woordvoerder. Een vervolg in de rechtszaal is dus ook niet uitgesloten.

Studenten van dezelfde studierichting aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen stapten ook naar de rechter en ten minste een van hen kreeg afgelopen juli gelijk in een tussenvonnis. Tegen de Hogeschool Rotterdam loopt eveneens een procedure, maar tot een rechtszaak is het nog niet gekomen.