Scholieren schrijven brief aan Eerste Kamer: ‘Renteverhoging is onrechtvaardig’

Foto: Kees Rutten

75 scholieren uit 4 havo en 5 vwo sturen vandaag een persoonlijke brief aan een Eerste Kamerlid over de renteverhoging op het leenstelsel. Zij behoren tot de generatie studenten die als eerste wordt getroffen door de maatregel.

‘Ik zou u op het hart willen drukken dat deze weg een doodlopende weg is. Voor mij, en vele medescholieren, verkleint dit de toegankelijkheid van het hoger onderwijs’, schrijft leerling Jona Wolff bijvoorbeeld.

‘Helemaal als je niet uit een welvarend gezin komt, is deze renteverhoging – boven alle andere gestegen kosten voor studenten – echt funest. Een studie kiezen valt al niet mee. Als daar ook nog eens financiële druk bij komt, voor, tijdens en na de studie, dan wordt het er niet makkelijker op.’

Vandaag behandelt de Eerste Kamer het wetsvoorstel van minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven. Zij wil daarmee het leenstelsel betaalbaar houden. De verhoging moet 226 miljoen euro opleveren.