Columns

Schouderklopje

Juist in het weekend krijg ik ideeën voor een blog. Als ik de weekendkranten doorlees, krijg ik allerlei associaties, die ik met anderen wil delen en misschien wil gebruiken in de klas. Een foto van een ingestort huis in Pompeï, omdat de Italiaanse regering te weinig subsidie verstrekt om dat unieke plaatsje adequaat te conserveren. Daar komen jaarlijkse 2,5 miljoen mensen kijken hoe men 79 jaar na Christus leefde. Want door de neerdalende as van de uitgebarsten vulkaan Vesuvius in dat jaar kunnen we dat precies herleiden. Zo weten we dat er al buitenreclame was. Een in steen uitgehouwen afbeelding van een grote penis, zodat je wist dat daar een bordeel was. Het is maar een voorbeeld hoe zo’n voorval je op ideeën kan brengen die je kan gebruiken voor een les over reclame.

Als schrijver van een blog hoop je dat je gelezen wordt. Al krijg je maar van een paar mensen zo nu en dan een reactie. Het liefst positief, want dan ga je door. Zijn het negatieve reacties, dan verdwijnt het plezier. Zo moet ook een leidinggevende denken als het gaat om motiveren en stimuleren van een docent. Er valt veel te bereiken met zo nu en dan een positieve reactie, een schouderklopje.