Columns

Sharepoint hulp nodig? LEES hier!

Enkele weken geleden werden alle werknemers van de HU aangenaam verrast met een geweldig leuke gadget. Op ons bureau lag een vrolijk felrood rond schijfje aan een snoertje van 94 centimeter met een USB-stekker bedoeld om in de computer te steken. Op deze gadget stond te lezen: ‘Sharepoint hulp nodig? Klik hier!’
Dit bijzondere kado ontroerde me. Vooral de erkenning, dat je bij Sharepoint hulp nodig hebt, deed me erg goed. Al jaren worstel ik met Sharepoint, iets dat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door voortschrijdende ouderdom. Een paar jaar geleden heb ik een jaar aan de Universiteit van Amsterdam gewerkt, waar men de digitale omgeving Blackboard gebruikte. Het was een verademing om in deze simpele structuur te werken.
Vorig cursusjaar ging het werken met Sharepoint me beter af; ik slaagde er zelfs in om documenten te uploaden. Het vinden van informatie bleef lastig, in mijn zoektocht kwam ik langs documenten die jaren oud waren en zichtbaar niet geactualiseerd, maar ik vond niet waar ik naar zocht. In mijn lessen merkte ik dat studenten de documenten, die ik met zorg had geüpload, vaak niet konden vinden, zodat ik als een echte TomTom de ‘route naar de schat’ erbij zette. Kies ‘faculteit voor Communicatie en Journalistiek → Opleidingen → Communicatiemanagement → etc.
Er is de laatste tijd enorm gesleuteld aan Sharepoint en iedere nieuwe versie veroorzaakt een aanval van ‘geween en tandengeknars’. In de ijver om Sharepoint eenvoudiger en gebruiksvriendelijk te maken, een streven dat te waarderen valt, wordt er weinig rekening gehouden met de vijftigplusser, die net aan de vorige update is gewend.
Bij een eerste druk op de rode knop, had ik verwacht dat direct iemand van ict langs zou komen om te vragen wat mijn probleem is, maar dat bleek naïef. Wat ik precies met de rode knop kan, moet ik op een rustig moment eens gaan ontdekken. Wellicht dat er een training kan komen in het gebruik van de rode knop. Eén van mijn oudere collega’s merkte op dat dit een perfecte voorbereiding was op het verzorgingstehuis, waar het verplegend personeel komt aansnellen als je per ongeluk de alarmknop hebt aangeraakt. In de werkkamer tegenover me heeft men zich wat minder respectvol opgesteld: alle rode buttons zijn daar in een enorm kluwen gedraaid en aan het plafond opgehangen. In een volgende column hoop ik jullie te berichten wat de mogelijkheden van de rode knop zijn. Als JIJ het toevallig eerder ontdekt, laat het me weten!