Site over historie School voor Journalistiek

Oud-docent Louis Engelman lanceert vrijdag 13 mei een website over de geschiedenis van de School voor Journalistiek: www.svjgeschiedenis.nl.

Op de site staat onder meer een gedetailleerd verhaal over de historie van de school. Daarnaast zijn ruim 150 interviews met (oud) studenten en medewerkers te lezen. Dat kunnen gevestigde namen zijn als Hans Laroes, hoofdredacteur van het NOS Journaal, maar ook pas-afgestudeerden als Saìde Maggé. Verder staan 900 foto’s en filmpjes online.

De Utrechtse journalistenopleiding bestaat 45 jaar, was gevestigd aan de Palmstraat en de Ravellaan en huist sinds 1997 op de Padualaan in De Uithof. De site is een weergave van de tijdgeest van 1966 tot nu, schrijft Engelman, die er anderhalf  jaar aan werkte. ‘Het afbreken van het gezag van de jaren vijftig, de revolutie van de jaren zestig, de democratisering van zeventig en tachtig en de opvolgende verzakelijking, ze komen allemaal terug.’

De site wordt vrijdag gepresenteerd tijdens een reünie van oud-studenten die les hadden aan de Palmstraat. Om toegang tot het digitaal geschiedenisboek te krijgen wordt eenmalig een bedrag van tien euro gevraagd.