Slechte opleidingen onder de loep

Een aantal opleidingen dat slecht presteert moet zichzelf onder de loep nemen en een plan maken om de studenttevredenheid en studiesucces op te krikken.

Dat is een van de maatregelen in de nota ‘Plan van Aanpak Kwaliteit en Rendement’ die het college van bestuur heeft gepubliceerd. Aanleiding voor deze verbeterslag is de lage gemiddelde score van het bacheloronderwijs van de HU in de rankings van de Keuzegids en Elsevier. Die is ‘onaanvaardbaar’ en maakt de gewenste positie van de hogeschool ‘op termijn ongeloofwaardig’, zo staat in het plan.

Voor de faculteit Natuur en Techniek gaat het om werktuigbouwkunde, bedrijfskundige informatica en bouwtechnische bedrijfskunde. Bij de faculteit Economie en Management betreft het commerciële economie, bedrijfseconomie en management, economie & recht. Verspreid over de andere faculteiten zijn dit de lerarenopleidingen talen, verpleegkunde, culturele & maatschappelijke vorming en communicatiemanagement.

De opleidingen lichten zichzelf voor begin februari door om de oorzaak van knelpunten te achterhalen. Hierop worden specifieke maatregelen genomen die de studenttevredenheid en het studiesucces moeten verbeteren. De instelling van een numerus fixus, dat het aantal studenten beperkt, is een van de mogelijkheden.

Een commissie onder leiding van Willem Hendrik Gispen, voormalig rector magnificus van de Universiteit Utrecht, gaat met studenten, docenten en management in gesprek over de verbeterplannen. Hieruit moeten adviezen rollen die ook bruikbaar zijn voor andere opleidingen.

Verder zullen eerder voorgenomen maatregelen voor alle opleidingen versneld worden ingevoerd. Het gaat dan om een betere evaluaties van vakken en docenten, intensivering van de studiebegeleiding en het tijdig en adequaat informeren van studenten over zaken als roosters en tentamenuitslagen.