Leerkrachten die uit roeping het onderwijs zijn ingegaan vind ik over het algemeen de besten. Dat is al eeuwen bekend voor mensen met een gezond verstand. Maar we willen het steeds weer bewijzen. De laatste tijd hoor je dat de echte, goeie docenten passie hebben met fascinatie voor hun vak. En dat wordt gepresenteerd alsof het een uitvinding is. Veel meer zaken die met opvoeding en onderwijs te maken hebben, veranderen in wezen niet veel sinds bijvoorbeeld Socrates, ongeveer 430 voor Christus, al zei dat de jeugd van luxe houdt , slechte manieren heeft en geen respect voor ouderen. Maar hij wilde graag met hen in debat en hen onderwijzen.
Onderwijsgelouterden roepen al lang dat onze propedeuse studenten structuur nodig hebben en strak gehouden moeten worden met duidelijke afspraken en controle op hun werk. Nee, eerst moet een legioen onderwijsvernieuwers veranderingen aanbrengen en dan, plat gezegd, op hun bek gaan met als resultaat dure onderzoeken, commissies, stapels rapporten en uiteindelijk slechte rendementen. Die golfbewegingen blijken niet tegen te gaan.
Voor de geïnteresseerden is er 16 februari een eendaagse cursus, georganiseerd door Studium Generale, om je meer inzicht te geven in de leef- en denkwereld van de huidige studentenbevolking,
die pragmatisch, open en eigenzinnig is.