Sog jij nog? Tips om studieontwijkend gedrag te voorkomen

Even de laatste aflevering van die serie afkijken, en dan ga je écht beginnen met studeren. Tenminste, als de vuile kleding in de wasmachine zit. Eerst nog even dat appje van een studiegenoot beantwoorden. Door de Instagram-feed scrollen. Oh, de was is alweer klaar. Hoe lang heb je wel niet op Instagram gezeten?

Studieontwijkend gedrag is zo’n bekend fenomeen onder studenten dat er een werkwoord van is gemaakt: soggen.  Maar waarom vertonen studenten dit uitstelgedrag eigenlijk? Onderwijskundige Lennart Visser heeft daar onderzoek naar gedaan, schrijft NRC. Zes jaar lang bestudeerde hij het sog-gedrag van pabo-studenten, donderdag promoveert hij met dit onderzoek.

De belangrijkste verklaring van uitstelgedrag is volgens Visser een gebrek aan motivatie. ‘Dan is het heel lastig gedrag te vertonen dat bijdraagt aan je doel, omdat je dat doel niet wezenlijk onderschrijft’, zegt hij in een interview met de krant.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft de komst van de smartphone niet voor meer uitstelgedrag gezorgd. In een vergelijkbaar onderzoek uit de jaren 90 blijkt dat toentertijd dezelfde percentages naar voren kwamen. ‘Er zijn altijd leukere dingen te doen, ook zonder smartphone. Ik denk wel dat de drempel voor afleiding nu heel laag is.’

Trajectum vroeg studenten wat hun grootste afleiding is om te gaan studeren tijdens deze tentamenweek. En hebben ze nog tips voor hun medestudenten? Bekijk de video hieronder!

Video: Jessica Buijs