Solliciteren is een drama voor hoger opgeleide studenten met een beperking

Studenten met een handicap stellen de overstap van hun opleiding naar een baan zo lang mogelijk uit, zegt Bart de Bart, oprichter en directeur van de stichting Studeren en Werken op Maat (SWOM) tegen de Nationale Onderwijsgids.

De studiejaren van De Bart verliepen door gezondheidsproblemen moeizaam en hij maakte zich zorgen over de stap naar de arbeidsmarkt. Hij startte daarom een actiegroep, waar in 2012 een eigen onderneming uit voortkwam: SWOM. Door het maatwerk van deze stichting vinden jaarlijks honderden studenten met een beperking een passende werkomgeving.

Volgens De Bart prediken bedrijven inclusiviteit, maar handelen zij daar in de praktijk nauwelijks naar. ‘De nood is hoog onder deze groep studenten. Corona legt dat nog eens extra bloot. We kunnen de toename in aanmeldingen nog maar net aan’, zegt hij.