Sophies Kunstprojecten blijft in surseance

Met het afgeven van een borgsom van 1,3 miljoen euro door de gemeente Utrecht gaat de Stichting Tijdelijk Wonen (STW) 203 extra studentenkamers realiseren in het enorme SOL-pand aan de Archimedeslaan in Rijnsweerd. De Stichting Woonruimte Kunstenaars (SWK) zorgt dat 50 voordelige ateliers die in het pand aanwezig zijn blijvend verhuurd kunnen worden. Daarmee trekt Sophies Kunstprojecten zich volledig terug uit het mislukte project Sophies AL.
Naar aanleiding van onderzoek van ADUN kwam afgelopen voorjaar naar boven dat Sophies Kunstprojecten zware verliezen leed op hun droomproject van een culturele hotspot in het voormalige SOL-gebouw aan de rand van De Uithof. De raad eiste een diepgravend onderzoek van cultuurwethouder Frits Lintmeijer (GL). Het onderzoek toonde aan dat de stichtingen rond Sophies bestuurder Marion Jacobse onprofessioneel waren opgetuigd. Utrecht eiste tonnen verleende subsidie terug.

Na maanden onderhandeling wordt STW hoofdhuurder van het pand. Eigenaar Aprisco gaat met terugwerkende kracht tot 1 oktober een huurovereenkomst aan voor ongeveer 400.000 euro per jaar. Met de ruim 200 extra studentenkamers die op 1 april 2012 gereed zijn kent het pand er dan bijna 400. Corporatie SSH zal een deel onderhuren voor studentenbedrijfjes in samenwerking met de universiteit. Horeca-ondernemer Rolf Hopman blijft ook betrokken bij het project.

Van de duurdere ateliers voor creatieve bedrijven blijven er ongeveer 35 over. De rest bleek onverhuurbaar. Ook een oefenruimte en 18 wooneenheden voor licht autistische jongeren via stichting Stumass maken onderdeel uit van het vernieuwde project.
De huurschuld van Sophies Kunstprojecten aan Aprisco van ruim 100.000 euro is inmiddels kwijtgescholden. De gemeente heeft een vordering van enkele tonnen bij Sophies neergelegd maar over de exacte hoogte ervan vindt nog overleg plaats.

Bewindvoerder Hans Hendriks van KBS Advocaten: ‘De huidige bedrijfsvoering van Sophies Kunstprojecten is niet verliesgevend. Er wordt op dit moment een reorganisatie doorgevoerd. Wat dat betreft heb ik goede hoop dat de surseance in stand zal blijven. Er wordt een regeling voorgelegd aan de schuldeisers in overleg met huisbankier Triodos Bank. Niemand heeft er belang bij om het gezonde onderdeel van Sophies, de ongeveer 300 ateliers, te laten omvallen.’ Hendriks is onder de indruk van de positieve en creatieve sfeer die de stichting uitstraalt na zo’n zware tijd.