SPAR verkoopt nu vibrators ‘om het taboe erop te doorbreken’

Foto: Kees Rutten

Vanaf woensdag – Valentijnsdag – verkoopt SPAR university seksspeeltjes. Met dildo’s, glijmiddelen en vibrators hoopt de winkel studenten in ‘hun behoeftes’ te kunnen voorzien.

SPAR university in het Science Park is sinds gisteren een productcategorie rijker. De roze stellage met seksspeeltjes van EasyToys maakt wel wat los. ‘Veel studenten vinden het grappig en maken foto’s’, ziet Jurgen Heinen van de SPAR. Een publiciteitsstunt? Niet per se. Hij hoopt vooral dat seksspeeltjes nu normaler worden, zegt hij.

Een opvallende stellage in SPAR university

‘Zelf zou ik eerder naar Kruitvat of Etos gaan’, zegt Sara (21) als ze de SPAR uitloopt met een croissantje in haar handen. ‘Ik koop hier alleen mijn lunch.’ Maar dat is gewoon een kwestie van wennen, denkt Jurgen. ‘Jumbo en HEMA verkopen sinds kort ook seksspeeltjes. Zo zien mensen ook dat het niet vreemd is en dat je je er niet voor hoeft te schamen.’

Langer maagd

Uit recent onderzoek blijkt dat jongeren steeds later beginnen aan seks. Met 18,7 jaar heeft de helft van de jongeren vaginale seks gehad. In 2017 was dit 18 jaar, in 2012 was het 17. Ook dat is één van de redenen dat de SPAR de toys nu verkoopt. Heinen: ‘We zijn allemaal mensen, we hebben allemaal behoeften, ook studenten.’ De leeftijd waarop jongeren voor het eerst masturberen (14,5 jaar) is trouwens al jaren ongeveer hetzelfde.

Seksspeeltjes
Bijna zes op de tien jongeren heeft een seksspeeltje voor zichzelf en of zijn partner, blijkt uit onderzoek van 3FM. Mannen hebben vooral dildo’s en analtoys, vrouwen vooral (luchtdruk)vibrators.

Broodjes, chips en… dildo’s

Of deze slaapkamerspeeltjes passen bij de SPAR – waar veel studenten en medewerkers hun lunch of kleine boodschappen halen-, weten de passerende jongeren niet. Naomi (26) snapt het wel. ‘Er wonen veel studenten, dat is wel een doelgroep hiervoor. Ik zou ze eerder online kopen, maar als iedereen dat doet, blijft het stigma, en dat is niet goed.’ Kyra (18) vindt het handig, ‘voor als je snel iets nodig hebt.’

Hidde (20) vraagt zich af of er ergens een waarschuwing staat. ‘Want ze zijn toch voor achttien plus?’ Als het schap een beetje verdekt staat opgesteld, vindt hij het goed. En Romeo (25)? ‘Het boeit me niet zo. Maar ik zou zoiets in elk geval niet bij de SPAR kopen.’

Orgasmekloof
Het gebruik van seksspeeltjes leidt vaker tot orgasmes bij vrouwen. 81 procent van de vrouwen geeft aan vaker een orgasme te hebben sinds ze een seksspeeltje heeft. Bij de mannen is dit slechts 17 procent. Er is nog steeds sprake vak een orgasmekloof in Nederland. Met hun laatste sekspartner kreeg 85 procent van de jongens meestal of altijd een orgasme. Bij meiden was dit 49 procent. Jongens zeggen vaker (85 procent) dan meiden (75 procent) te genieten van seks.

Op Wereld Orgasmedag (21 december 2023) vroeg Trajectum studenten: wat vinden jullie van de orgasmekloof.

Vijf SPAR-university locaties zijn hiermee begonnen. Als het een succes blijkt, gaan andere SPAR university-locaties ook de samenwerking met EasyToys aan. De seksspeeltjes zullen tenminste een een half jaar in de schappen liggen. Daarna wordt de stunt geëvalueerd.

Na de voorjaarsvakantie komt er ook nog een actie op het Utrecht Science Park om de seksspeeltjes te promoten: influencers zullen met een auto naar de SPAR rijden, voorzien van een levensgrote dildo.