Spikning: proefschrift vastnagelen op hout

Dubravka Knezic, docent aan de faculteit Educatie, spijkerde maandag 5 september een kopie van haar proefschrift op een stuk hout.

Deze Zweedse gewoonte is het startschot voor de bekendmaking en verspreiding van het document.Een kopie van het proefschrift wordt dan maximaal drie weken voor de verdediging aan de muur naast de ingang van de universiteit gespijkerd.

In Zweden heet deze traditie ‘spikning’, wat letterlijk vastnagelen betekent. Promovendi in Zweden krijgen de woorden ‘Må spikas’ in hun proefschrift geschreven als deze is goedgekeurd. Dit betekent: ‘mag vastgenageld worden’. Spikning is geïnspireerd op Luther die zijn thesis in 1517 aan de deur van de Castle Church in Wittenberg nagelde.

Het proefschrift ‘Socratic Dialogue and teacher-pupil interaction’ van  Knezic kwam tot stand binnen het lectoraat ‘Lesgeven in de Multiculturele School’.

Foto: Frank Peek