Columns

Sport brengt geld in het laadje

Grote merken sponsoren graag bekende internationale sportevenementen, want dat is een garantie dat de media er aandacht aan besteden. Wel moet dan nog eens tussen de 1.2 en 1.7 keer zoveel geld besteed worden om te vertellen dat je het evenement sponsort. De steden waar het evenement plaats vindt, vaart daar meestal wel bij. We spreken dan niet over de Olympische Spelen of door de FIFA georganiseerde kampioenschappen. Want daar komen de organisaties met dusdanige woekercontracten, dat steden en landen financieel eerder uitgekleed dan aangekleed worden.

Voor Rotterdam is nu berekend dat de start van de Tour de France de stad een bedrag van 33 miljoen euro heeft opgeleverd. En uit het oogpunt van citymarketing een groot succes, dat aan de neus van Utrecht is voorbijgegaan, ondanks de inzet van velen. Onder hen Cor Jansen, onze scheidende directeur Marketing & Communicatie. Hij gaat vanaf volgend jaar diezelfde functie vervullen bij de Universiteit Utrecht. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Behalve dat sport de portemonnees kunnen spekken van topsporters, worden deze laatsten ook vaak ingezet om het merk kleur te geven (tegenwoordig spreekt men van het laden van een merk). En een stad, ook Utrecht, is een merk.