Columns

Sport terug in het HBO

Amerikaanse studies onder tienjarigen geven aan dat sport niet alleen goed is voor je lichaam maar ook voor de ontwikkeling van je hersenen. Een jarenlang durend Zweeds onderzoek onder 18 jarige jongens die in dienst gingen, zegt dat er een correlatie is tussen een goede fysieke conditie en je IQ. Kracht oftewel het kweken van een sixpack en spierballen draagt niet bij tot een hoger IQ. Maar wel aerobic, sport en bepaalde proteïnen stimuleren het brein, aldus Georg Kuhn, professor aan de Gothenburg Universiteit.

Onze onderwijskundigen spenderen liever energie aan het beschrijven van domeincompetenties dan dat ze überhaupt denken aan het vak sport. Lichamelijke opvoeding is nog wel op het vwo, omschreven met vijf domeincompetenties. Ik noem er twee van:
– bewegen en gezondheid, een leerling kent het belang van bewegen voor de gezondheid,
– bewegen en samenleving, een leerling moet een mening kunnen geven over maatschappelijke effecten van sport en bewegen.

Zou zo’n vak daar nu beter gegeven worden met die beschrijvingen? Natuurlijk moeten er einddoelen geformuleerd zijn, maar sport is wel uit het HBO geknikkerd, terwijl onze curricula guru’s de kwaliteit en het rendement willen verbeteren. Misschien kan een beetje sport in het HBO hen daarbij helpen.