SSH gaat inkomsten huurders checken

Studentenhuisvester SSH gaat vanaf 1 januari het inkomen van studenten toetsen. Nieuwe bewoners of kamerswitchers moeten aantonen dat ze niet te veel verdienen.

SSH is verplicht het overgrote deel van hun woningen met een huurprijs van 653 euro of lager toe te wijzen aan studenten met een jaarinkomen onder de 33.614 euro. Studenten met een jaarinkomen van 21.625 euro komen alleen nog in aanmerking voor woningen met huurprijs hoger dan 361 euro.

Dit heeft de Europese Commissie opgelegd aan woningcorporaties. De reden is dat huishoudens met een lager inkomen meer kans krijgen op betaalbare woonruimte. De toetsing van de SSH geldt ook voor tijdelijke kamerbewoners.

Studenten die woonruimte gaan huren dienen recente inkomstengegevens aan de SSH te laten zien. Een woordvoerster van de SSH verwacht niet dat studenten buiten de boot vallen omdat zij doorgaans onder de inkomstennorm vallen.