SSH zet studenten uit huis vanwege illegale verhuur

Studentenhuisvester SSH heeft zes studenten uit hun woning gezet omdat ze deze illegaal verhuurden. Vijf daarvan woonden in Utrecht. Nog eens vijftien Utrechtse studenten hangt een boete of uitzetting boven hun hoofd.

Na klachten over overlast van toeristen in woningen van SSH stelde de studentenhuisvester een onderzoek in. Daaruit bleek dat in verschillende complexen kamers te huur worden aangeboden, onder meer via Airbnb. SSH beheert zo’n 19.000 studentenwoningen in Utrecht, Amersfoort en vijf andere steden.

Eind juli stuurde SSH een mail aan de huurders met de uitleg dat het niet is toegestaan om woningen voor veel geld aan anderen te verhuren. Deze ‘woonfraude’ zou de organisatie stevig gaan aanpakken, zo waarschuwde SSH. Bewoners die hun woning al hadden onderverhuurd, konden zich tot uiterlijk 8 augustus melden, waarop een schikking nog mogelijk was.

Waarschuwing
Van de 23 personen die zich vrijwillig opgaven kregen er 19 een waarschuwing, terwijl er met vier een financiële schikking werd getroffen. Dit betekent dat zij de winst van de verhuur moeten inleveren en daarbovenop komt een boete. ‘De bedragen variëren van een paar honderd tot een paar duizend euro’, zegt een woordvoerster van de SSH.

Van zes anderen die hun onderhuur niet hadden gemeld en waarvan er ernstige overtredingen zijn geconstateerd, is de huurovereenkomst ontbonden. SSH is een juridische procedure begonnen, maar de studenten hebben de woning vrijwillig verlaten. Het gaat om vijf huurders in Utrecht en één in Rotterdam.

Boete of uitzetting
Nog eens vijftien studenten waarbij onderhuur is geconstateerd en die dit niet gemeld hebben, riskeren een boete of uitzetting. Zij wonen allen in Utrecht.

SSH zoekt nog een passende bestemming voor de opbrengsten van de boetes. Die is nog niet gevonden. ‘De SSH wil de geïnde boetes inzetten voor activiteiten die uitbuiting van huurders tegengaat en gaat hierover nog in gesprek met huurderskoepel BoKS en studentenvakbond VIDIUS’, meldt de woordvoerster.

Het onderverhuren van een kamer is alleen onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Zo is registratie bij de SSH noodzakelijk en mag de onderverhuurder niet veel meer vragen dan de feitelijke huur.