Staatssecretaris bezorgd over ov-chipkaart

Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer wil opheldering over de aanhoudende problemen rond de ov-chipkaart voor studenten.

Gisteren al erkende woordvoerder Sebes van het coördinatieteam Studenten ov-chipkaart dat het systeem van de oplaadpunten hapert. Aangespoord door een campagne met voorlichters, staan er lange rijen bij de apparaten, maar die blijken vaak niet of slecht blijken te werken.

Tegen Voxlog zei Sebes: ‘We hopen het lek snel te vinden en verwachten dat we de problemen ruim voor 1 februari kunnen oplossen. Als dit niet het geval is, sluiten we geen enkele consequentie uit. Ons hoogste doel is om studenten te laten reizen.’

Staatssecretaris Huizinga heeft de Tweede Kamer laten weten dat zich zorgen maakt over de technische problemen, meldt het ANP. Ze heeft vanmiddag een gesprek met de top van Trans Links Systems (TLS), de organisatie achter de ov-chipkaart.

Begin deze week bleek dat ruim 400.000 van de 650.000 studenten hun ov-chipkaart niet hebben geactiveerd. Dat moet in principe voor 1 februari gebeuren.