Stafdienst Studentzaken op de schop

Bij de stafdienst Studentzaken staan grote veranderingen op het programma. Directeur Marnix van den Berg treedt terug en wordt per 1 oktober directeur bedrijfsvoering bij de faculteit Natuur en Techniek. Tegelijkertijd treedt Iet Botterweg, oud directeur Personeel & Organisatie, aan als transitiemanager.

Het lijkt erop dat de dienst Studentzaken als zelfstandige eenheid ophoudt te bestaan. Dat valt op te maken uit berichten die hierover zijn verschenen. Botterweg moet de dienst omvormen tot centrale frontoffice, zo staat (inloggen nodig) in een artikel op Sharepoint. Terwijl Van den Berg in een blog schrijft dat de teams van Studentzaken worden ondergebracht bij andere diensten.

Van den Berg zegt desgevraagd dat er meerdere scenario's zijn verkend en dat het aan transitiemanager Botterweg is om de veranderingen vorm te geven. Hij benadrukt dat de taken van Studentzaken worden gecontinueerd en dat het niet de bedoeling is daar in te schrappen. Botterweg wil niet vooruitlopen en stelt dat er nog niets is besloten. ‘De besluitvorming moet via de geëigende kanalen plaatsvinden. Het ligt nog allemaal open.’
Topsport
De stafdienst bestaat uit onder meer Bureau Inschrijving, het International Office, Studium Generale en studentenpsychologen. Daarnaast biedt de dienst ondersteuning aan studentenorganisaties en aan studenten die aan topsport doen en kampen met een functiebeperking. De transitie zou per 1 januari volgend jaar in moeten gaan.

De veranderingen bij de dienst staan al aangekondigd in de nota Aanscherping Organisatie in Ontwikkeling uit november 2012. Hierin wordt een nadere scheiding aangebracht in kerntaken (onderwijs en onderzoek) en ketentaken (ondersteuning). Onderwijs en onderzoek moet onder de faculteiten vallen en ondersteunende taken dienen door de diensten te worden aangestuurd.