Stage lopen? Dan móet je lenen bij DUO

Wie stage loopt, ontkomt niet aan lenen. Dat blijkt niet alleen uit het verhaal van student Jip, maar ook uit andere data.  Zonder bijbaan of betalende ouders houd je dan aan het eind van de maand drie magere cocktails over.

‘Dan ga je toch wat extra werken’, reageert je tante als je je beklaagt op de kringverjaardag van je oom. ‘Heel normaal hoor, om naast je opleiding je handen uit je mouwen te steken in de kroeg’. ‘Niet aan lenen beginnen! Daar krijg je later spijt van’, voegt de boomer eraan toe.

Heeft je tante gelijk? We zetten wat cijfers en ervaringen op een rij.

Neem de Utrechtse vierdejaarsstudent Jip (22). Zij loopt drie dagen in de week stage. De overige doordeweekse dagen volgt ze lessen op haar school. In het weekend heeft ze ‘tijd’ om bij te verdienen. Haar stagevergoeding en het geld dat ze bijverdient zijn niet genoeg om haar vaste lasten te dekken.

Nu lopen huur, stagevergoeding en andere vergoedingen per student nogal uiteen. Maar we kijken naar verschillende bronnen en maken zo een inschatting van de maandelijkse kosten van studenten.

Stel: je bent tweedejaarsstudent en je woont op kamers. De huur kost je 350 euro per maand. Daar komen nog bij: je collegegeld (245 euro), zorgverzekering (120 euro), boodschappen (130 euro), telefoon- (20 euro) en je sportabonnement (25 euro). Dit zijn de kosten voor je basisbehoeften, hier zitten dus nog geen vrijetijdsuitgaven bij of cadeautjes, studieboeken, laptop et cetera. Bij elkaar komt het neer op 890 euro per maand, maar een hogere huur dan hier geschat is niet heel ongewoon.

Leren maar ook leven

Terug naar Jip. Haar stagevergoeding ligt op 300 euro per maand. Dat komt neer op 4,70 euro per uur. Ze voelt zich hierdoor min of meer gedwongen om geld te lenen. ‘Ik heb het geluk dat mijn ouders me kunnen sponsoren met 250 euro per maand, maar ik leen elke maand ook nog 850 euro bij DUO’.

Als je stageloopt heb je geen recht op het minimumloon, zo bepaalt de wet. Bij een stage ligt de nadruk immers op leren en niet op geld verdienen. Bij de meeste stageplekken krijgen studenten een kleine vergoeding, maar officieel hoeven werkgevers dit niet aan te bieden. Het werk van een ‘gewone’ werknemer is gericht op productie draaien en omzet maken. Een stagiair mag een gewone werknemer niet vervangen.

De gemiddelde stagevergoeding van een hbo-student ligt tussen de 200 en 350 euro. Bij universitaire studenten ligt dit bedrag hoger, namelijk tussen de 250 en 450 euro. Volgens Rendement Online zijn de branches die de meeste stagevergoeding geven de advocatuur (699 euro), de overheid (595 euro) en het vastgoed (588 euro). Het andere uiterste ligt bij de gezondheidszorg, daar krijgen stagiairs gemiddeld zo’n 138 euro per maand, volgens Hanneke Versteege van de Stagemonitor.

‘Het is zo jammer’, vertelt Jip. ‘Ik wil graag leren, maar ik moet ook kunnen leven.’

Werken in het weekend

Een baantje nemen in het weekend? Dat kan. ‘Ik heb twee bijbanen’, vertelt Jip.  ‘Ik pas op kinderen en werk af en toe voor een webshop. Als ik niet zou lenen bij DUO zou ik mijn vaste lasten niet kunnen betalen, laat staan af en toe leuke dingen kunnen doen met vrienden.’

Stel dat je zaterdag én zondag een bijbaan hebt van acht uur per dag (sidenote: doordeweeks ben je al vijf dagen aan het werk), dan zou je per maand met een minimumloon voor iemand van 21 jaar oud (10,14 euro per uur) een kleine 650 euro per maand verdienen. Nog niet eens genoeg voor je basisbehoeften dus. En eerlijk: is zeven dagen per week werken wenselijk?

Conclusie? De enige optie voor stagelopende studenten is aankloppen bij ome DUO. Bij het Dienst Uitvoering Onderwijs kan je een maximumbedrag van 920 euro per maand lenen. Heb je geen bijbaan en ook geen ouders die wat aan je kwijt kunnen, dan hou je aan het eind van de maand dertig euro over. Net genoeg voor drie magere cocktails. Bof jij even.