Stagediscriminatie: hogescholen moeten het goede voorbeeld geven

Bij de Vrije Universiteit (VU) heeft ruim 14 procent van de studenten een niet-westerse achtergrond, tegenover 1,4 procent van de wetenschappelijke staf. Dan is het de vraag of deze instelling wel de goede positie heeft om stagediscriminatie aan te kaarten.

Dat zei VU-hoogleraar Maurice Crul tijdens een conferentie over stagediscriminatie aan de HU, schrijft ScienceGuide. Om stagediscriminatie aan te pakken moeten diversity officers in het hoger onderwijs meer invloed op het beleid krijgen. Hogescholen en universiteiten moeten het goede voorbeeld geven, betoogde de hoogleraar.

HU-collegelid Eva Reuling kreeg in haar vorige functie als instituutsdirecteur vaak van studenten te horen dat stagediscriminatie een grote impact heeft op hun zelfvertrouwen, gezondheid en vertrouwen in de samenleving. ‘Er zijn gigantisch veel studenten met zulke negatieve ervaringen’, zei ze.

Lees ook: Stagediscriminatie bestaat. Maar wat doe je ertegen?