Staking treft vooral studenten uit het hbo en mbo

De stakingen in het streekvervoer raken vooral studenten van het hbo en mbo. Omdat het onderwijs meer praktisch gericht is kunnen docenten minder makkelijk omschakelen naar online lessen, schrijft NRC. ‘Alsof corona weer terug is’, verzucht een docent.

De aanhoudende stakingen in het ov leiden tot een negatieve impact op studenten. Woordvoerders van onderwijsinstellingen wijzen op een grote afwezigheid en onzekerheid bij studenten. Een deel van de bussen rijdt wel, maar welke dat zijn wordt pas kort voor vertrek duidelijk.

De Vereniging Hogescholen en MBO Raad zeggen dat de gevolgen verschillen per regio. Zij zijn het grootst in het noorden en oosten van het land omdat daar naast de FNV en CNV ook kleine vakbonden meedoen. Op woensdag wordt gestaakt, maar donderdag en vrijdag niet. Daarna besluiten de bonden over verdere acties.

HU-studenten over de stakingen: filmpje.