Staking schoonmakers FCJ beëindigd

De schoonmaakstaking op de faculteit Communicatie en Journalistiek (FCJ) is dinsdagmiddag opgebroken nadat directeur Bedrijfsvoering Wim Kuus langskwam om de gemoederen te sussen.

De HU-schoonmakers verzamelden zich dinsdagochtend in de hal van de FCJ waar ze herrie maakten en pamfletten uitdeelden waarop stond dat ze staakten voor goede arbeidsvoorwaarden en een gezonde werkdruk.

Er wordt door vakbonden onderhandeld over een nieuwe schoonmaak-cao en de schoonmakers stelden zich solidair op met onder andere de schoonmakers van de NS die het werk een paar weken geleden al neerlegden.

De schoonmakers gaven aan dat ze niet weg zouden gaan voordat iemand van de HU naar hen zou luisteren en daarom meldde directeur Bedrijfsvoering Wim Kuus zich. Hij hoorde de eisen van de stakers aan en gaf aan dat hij zich achter de schoonmakers schaarde. Hij vindt dat ze recht hebben op fatsoenlijk loon en een normale werkdruk.

Logisch
Kuus vertelt Trajectum dat de HU haar best doet maatschappelijk verantwoord te ondernemen en al deze punten ook mee heeft genomen in de aanbestedingsronde waardoor schoonmaakbedrijf HECTAS nu de HU-gebouwen in De Uithof schoon houdt.

De directeur vindt het niet meer dan logisch om zijn gezicht te laten zien bij de staking: ‘Of je mensen nou in dienst hebt of inhuurt, ze dragen allemaal bij aan het grotere goed van de HU. Wij overleggen zeer regelmatig met de contractpartners hoe we het werk op de school zo prettig mogelijk kunnen maken. Toen er geklaagd werd over de schoonmaakspullen hebben we die vervangen, zodat iedereen zijn of haar werk nog beter kan doen’.

Schoonmaakbedrijf HECTAS betreurt het dat stakingen worden gebruikt als middel om druk te zetten op de cao-onderhandelingen. Zij vindt dat deze zaken aan de vergadertafel uitonderhandeld dienen te worden. Kuus vindt het daarentegen helemaal niet erg dat de schoonmakers een beroep op hem doen: ‘Ze voelen als "mijn schoonmakers'' en als ze wat hebben, vind ik dat ik er moet zijn.’

Ziek melden
Kuus kan zich in bijna alle punten van de schoonmakers vinden behalve het onderdeel over het ziekmelden. De schoonmakers willen niet langer ‘gestraft’ worden als ze zich ziek melden. Zij krijgen de eerste twee ziektedagen geen salaris en dat vinden ze oneerlijk. De directeur gaf aan dat ook mensen in vaste dienst na een bepaalde ziekteperiode geld inleveren en hij is niet van plan daar onderscheid in te maken.

Nadat de directeur zijn standpunten door een megafoon bevestigde, werd de staking opgebroken. De stakers rolden hun vlaggen op en bezemden de papiersnippers bij elkaar.