Steeds meer studenten stellen masteropleiding uit of helemaal af

Studenten kiezen er steeds vaker voor om na hun bachelor- geen masteropleiding meer te doen, blijkt uit cijfers die Pointer samen met radioprogramma Fris! opvroeg bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). ‘In 2006 liep 12,1 procent studievertraging op, in 2018 is dat opgelopen tot 26,5 procent. Sinds 2006 gaat het om bijna 37.000 studenten die niet direct doorgaan met hun studie, of zelfs helemaal geen masteropleiding gaan beginnen’, schrijft Pointer.

Met name bij universitaire opleidingen is het gebruikelijk om een masteropleiding na de bachelor te doen. De studie is anders niet helemaal afgerond. Volgens de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) ondervinden studenten die zonder masterdiploma van een universitaire opleiding gaan een groot nadeel op de arbeidsmarkt.