Kort

Stijging aantal coronabesmettingen onder studenten

De Utrechtse GGD maakt zich zorgen over het oplopende aantal coronabesmettingen onder studenten. Er zijn vooralsnog geen grote clusters, groepsuitbraken, ontdekt maar er is wel sprake van een stijging.

In Utrecht zijn geen grote uitbraken als die in Nijmegen, waar in één studentencafé 51 mensen werden besmet. Maar een woordvoerder van de GGD vertelt aan RTV Utrecht dat ze het aantal besmettingen in de regio zien stijgen en dat met name in de leeftijdsgroep van 18 tot 30. Volgens de GGD gaan mbo’ers, hbo’ers en mensen van de universiteit steeds losser met de regels om. Ze zien elkaar vaak, raken elkaar aan en slapen bij elkaar. Daardoor is het bron- en contactonderzoek na een besmetting ook lastig.

De stijging van besmettingen is vooralsnog niet te linken aan grote evenementen, zoals de UIT-week. Die werd grotendeels digitaal gehouden.