Strijd om meest innovatieve idee zorg en technologie

Zeven inzendingen strijden om de HU Ureka Mega Challenge, een wedstrijd op het gebied van en zorg en technologie. De uiteindelijke winnaar ontvangt 20.000 euro en steun om het ontwerp daadwerkelijk uit te voeren.

Een van de inzendingen is de Materiomaat: een magazijn waar via een scherm, robotarm en liftsysteem bestellingen automatisch naar een operatiekamer worden gebracht. Een ander is de Priority-Pager: een oproepsysteem voor verpleegkundigen en verzorgenden waarbij de pieper selecteert op prioriteit.

Finale
De zeven innovatieve ideeën zijn ingezonden door individuele studenten, docenten en groepen uit de faculteiten Natuur en Techniek, Gezondheidszorg en Communicatie en Journalistiek. De ideeën worden gepitched in filmpjes die kunnen worden geliked en aanbevolen via Twitter, Facebook, YouTube en Google+. Een jury beoordeelt de inzendingen op inhoud, uitstraling en populariteit waarna er vier doorgaan naar de finale.

Deze vier finalisten moeten in twee maanden een businesscase opstellen waarvoor zij ieder drieduizend euro krijgen. Zij worden gepresenteerd tijdens de finale op 24 april. De wedstrijd wordt georganiseerd door het speerpunt Technologie en Zorg in samenwerking met het UMC Utrecht.