Stripboek van Pieter Leenheer gelanceerd

‘Collega’s!’ is de titel van het eerste echte stripboek van voormalig HU-medewerker Pieter Leenheer (1938). De publicatie wordt woensdagmiddag op de faculteit Educatie gepresenteerd.

‘…Niemand klaagt… alles loopt op rolletjes… WAT IS HIER IN GODSNAAM AAN DE HAND?!?’

Het is een van de grappen uit een strip van Leenheer. Hij werkte als docent en later adjunct-directeur bij de Stichting Opleiding Leraren (SOL), een van de voorlopers van de faculteit Educatie. Later werd hij adviseur en projectleider in het onderwijs. Deze ervaring neemt hij duidelijk mee in zijn strips.

Tentoonstelling
Hij tekent vanaf zijn 21-ste jaar naast zijn dagelijkse werkzaamheden. Van 1980 tot 2005 verzorgde hij een vaste pagina in het HBO Journaal, een inmiddels opgeheven maandblad over hogescholen. Momenteel werkt hij onder meer voor Meso Magazine, het tijdschrift voor het management in het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs/volwasseneducatie.

Na twee bescheiden boekjes is ‘Collega’s’ een uitgebreide bundeling van eerder gepubliceerde strips in diverse uitgaven. Het idee ontstond tijdens een tentoonstelling van zijn werk bij de faculteit Educatie begin 2013. De faculteit werkt hieraan mee, onder meer door een aantal van de boekwerken af te nemen en te verspreiden.

Columns
Faculteitsdirecteur Dick de Wolff spreekt in een voorwoord over Leenheers ‘kritisch-scherpe oog en oor’ aan de ene kant en zijn ‘milde oordeel’ aan de andere. ‘Zijn personages zijn nooit schurken, maar gewone mensen die al strevend en tobbend hun werk zo goed mogelijk proberen te doen.’

De strips worden afgewisseld met columns van onder meer publicist Marcel Metze, cabaretier/schilder Jeroen van Merwijk en voormalig HU-decaan Herman Beks. Ook reken/wiskundedocent Marjolein Kool en docent/onderzoeker Hartger Wassink – beiden werkzaam aan de hogeschool – leveren een bijdrage in het boek.

De officiële overhandiging vindt vandaag om 16.30 uur plaats.