Student alleen in coronatijd: helpt Tinder je er doorheen?

Corona verandert naast werk en studie ook de intieme en sociale relaties tussen mensen. Alles moet op anderhalve meter, wat fysiek contact onmogelijk maakt. Judith (22) tindert om de tijd door te komen. Ze vertelt over de dilemma’s die zij tijdens deze crisis ervaart: ‘Na onze zoen voelde ik me wel een beetje schuldig’.

<de quotes tussen de teksten door zijn afkomstig uit de Tinder-app van Judith>

Een maand voor de coronacrisis eindigt de relatie van Judith, die acht maanden heeft geduurd. Veel tijd voor nieuwe dates heeft ze na de break-up niet, want door de coronamaatregelen wordt de oude manier van daten onmogelijk. Daarnaast kan ze haar vrienden niet zien, die werken allemaal in de zorg. Naar haar ouders kan ze niet, want die zitten in het buitenland. Judith staat er alleen voor.

Julian (23) stuurt een gifje van een beer met ‘Hello!’ eronder

Op haar verjaardag ziet ze het even niet meer zitten. Normaal gesproken zingt haar familie haar wakker op deze dag. Om dit ritueel niet meer te kunnen uitvoeren, voelt voor haar surreëel. ‘Ik heb die dag mezelf maar wakker gezongen.’ Gelukkig krijgt ze later nog vrienden over de vloer, om op gepaste afstand bier te drinken en taart te eten.

Judith antwoordt met een fragment uit de film Mean Girls en de tekst ‘Jambo!’ wat hallo betekent.

En dan is er nog Judith ’s opa, voor wie zij regelmatig boodschappen doet. Aan het begin van de coronamaatregelen zit hij dag en nacht binnen, met rood doorlopen ogen van het tv-kijken. Judith merkt dat opa het plezier van het leven een beetje aan het kwijtraken is. Dan oppert haar tante of het niet beter is dat zijn kleinkinderen hem eventueel knuffelen. Daar stemt opa mee in en het familiebezoek doet opa goed. De eenzaamheid zou anders net zo dodelijk kunnen zijn als het virus, meent de familie.

Kas (24): ‘Hee Judith, dat is lekker in de buurt 😉 Mag ik je wat leren?’

Judith zelf probeert in deze periode een Tinderdate. Het klikt goed met een jongen en hij komt naar haar toe met de auto, om op 1,5 meter afstand te kletsen. Drie uur lang praten ze, maar ze merkt dat hij steeds dichterbij komt zitten. Bij het afscheid vraagt hij of hij haar mag zoenen. Daar stemt ze mee in, maar ze voelt zich hierna ook een beetje schuldig. Aan de andere kant heeft ze ook behoeftes en is ze in het nadeel, vergeleken met leeftijdsgenoten die met anderen wonen of een relatie hebben. Na de date laat hij weten dat hij het toch niet ziet zitten. ‘Toch een beetje raar, vooral na die zoen.’ Als ze dat had geweten, was ze wel op afstand gebleven.

Judith: ‘Zeg eens! Wat wil je me leren?’

Kas heeft nooit meer geantwoord

Later heeft Judith nog een match met een heel knappe jongen. ‘Het probleem is alleen dat hij weet dat hij er ook knap uit ziet. Hij heeft een onderbroekspiegelselfie in zijn profiel. Ook stond er in zijn bio: “Ik heb al een kater en al een hond. Wil jij mijn poes zijn?”

Nu kletst Judith via Instagram met een knappe, ouder uitziende man. Ze hebben lange gesprekken en de berichtjes blijven komen. ‘Als we langer blijven praten, zou ik best een keertje vragen of hij met mij zou willen wandelen.’
Ze merkt ook dat er meer mensen op Tinder zitten nu. ‘Normaal als ik swipe zijn ze kandidaten na een tijdje op, maar nu lijken de opties oneindig

Een zwoel kijkende man met duckface verschijnt op Judith‘s telefoonscherm.
Ze schudt haar hoofd en swipet de man naar links

En wat zeggen de onderzoeken?

Het verhaal van Judith staat niet op zichzelf. Naast haar ervaringen staan de onderzoeken naar eenzaamheid en fysiek contact

• Zo blijkt uit onderzoek van I&O Research dat vooral jongeren zich eenzaam voelen door de maatregelen tegen het coronavirus. 49% van deze groep merkt een aanzienlijk verschil vergeleken met het normale leven. Dit percentage ligt aanzienlijk hoger dan andere leeftijdscategorieën: 26% onder 35-49-jarigen, 18% bij 50-64-jarigen en 22% bij 65+ers. Volgens het onderzoeksbureau komt dit doordat de verandering in sociale activiteiten voor jongeren het grootst zijn. Ook alleenstaanden voelen zich eenzamer door de crisis (35%). Single studenten zijn dus extra de pineut.
  • Social distancing en de anderhalvemetersamenleving zetten ook aan het denken. Want het is algemeen bekend dat eenzaamheid een negatief effect heeft op de gezondheid. Maar er is minder onderzoek gedaan naar het gebrek aan fysiek contact op de gezondheid en gemoedstoestand van de mens. Dit onderzoekt onder andere de Universiteit Utrecht op dit moment.