Student en senior: samen spelletjes doen en leren skypen

Foto: Stichting SeniorenStudent

Een oudere persoon hulp en gezelligheid bieden en er ook nog iets van opsteken: dat is het uitgangspunt van het project Jong+Oud=Goud van de Stichting SeniorenStudent. Na Amsterdam slaat de stichting zijn vleugels uit in Utrecht en Rotterdam.

Sinds dit voorjaar kunnen Utrechtse studenten zich als vrijwilliger bij de stichting aanmelden. Zij doorlopen een online aanmeldprocedure waarna de stichting ze uiteindelijk koppelt aan een ingeschreven senior. Gedurende een jaar gaat de student zes uur per maand bij de senior op bezoek.

‘De studenten kiezen zelf een senior uit’, zegt Judith Stevens van Stichting SeniorenStudent. Een student aan de lerarenopleiding Engels kan bijvoorbeeld een oudere helpen met de Engelse taal. Of een psychologiestudent wordt gematcht aan een senior met een lichte vorm van dementie. Maar ook matches zonder inhoudelijke motivatie zijn mogelijk.

Kleine klusjes
De student en oudere spreken samen af wat voor activiteiten ze gaan ondernemen. Kletsen, spelletjes doen, naar een museum, kleine klusjes in de woning, uitstapjes in de stad, leren skypen, de ov-kaart uitproberen. De student krijgt per maand 25 euro onkostenvergoeding. Nee, benadrukt Stevens, het is niet de bedoeling dat de student zware huishoudelijke taken op zich neemt.

De stichting wil in 2017 vijfhonderd koppels realiseren in Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. In Utrecht hebben zich enkele tientallen studenten ingeschreven, waaronder een aantal van de HU. ‘Er zijn al enkele matches met Utrechtse senioren gemaakt’, vertelt Stevens. Doel is dat senioren langer zelfstandig kunnen wonen en dat studenten maatschappelijke ervaring opdoen.

Twee zussen
De Stichting SeniorenStudent is ontstaan vanuit het bedrijf Careibu. Oprichters zijn twee zussen die in 2009 een studentenoppasorganisatie in Amsterdam begonnen. Na OppasStudent voegden zij daar Poetsstudent (huishoudelijke hulp) en SeniorenStudent (hulp en gezelschap) aan toe. Dit zijn bedrijven die commerciële tarieven vragen. ‘Veel senioren kunnen dit niet betalen en daarom is de Stichting SeniorenStudent gestart die gratis diensten aanbiedt met behulp van vrijwilligers’, legt Stevens uit.