Student met bijbaan gaat erop vooruit

Bijna iedereen gaat dit jaar in koopkracht achteruit – behalve studenten met een bijbaantje. Die kunnen elke maand een slordige vier euro meer uitgeven, becijfert (pdf) het Nibud.

Tweeverdieners met of zonder kinderen, bijstandsgerechtigden, alleenstaanden… de meeste mensen voelen de stijgende belastingen in hun portemonnee. Maar studenten zijn een uitzondering.

Als een student dit jaar minder dan 5950 euro bijverdient, hoeft hij geen belasting te betalen. Dus heeft hij ook geen last van hogere belastingen. Verder stijgen de lonen ietsje sneller dan de prijzen en gaat de basisbeurs een tikje omhoog. Ondanks het hogere collegegeld gaat hij er uiteindelijk 0,5 procent op vooruit.

Dan moet hij natuurlijk wel de belasting terugvragen die zijn werkgever heeft ingehouden. Het Nibud benadrukt bovendien dat de koopkrachtontwikkeling ook maar weinig invloed heeft op het individuele inkomen. Het weegt veel zwaarder of iemand verhuist, van baan verandert of bestolen wordt.