Student start online WK-voetbalpoule

Journalistiekstudent Bouke van den Berg is met een vriend een online voetbalpoule voor het WK in Zuid-Afrika gestart.

Op de site www.wkbet.nl kan eenieder zich gratis aanmelden. Deelnemers krijgen een virtueel budget van 1000 euro en mogen dat naar eigen inzicht inzetten. Ze kunnen uitslagen van wedstrijden voorspellen maar ook gokken op vragen als wie de topscoorder wordt. Na elke spelronde krijgen de vijf hoogste noteringen een bedrag van 50 euro. Voor de eindwinnaars staan er prijzen als een tv, smartphone en laptop klaar.

Iedereen kan op de site een eigen minicompetitie beginnen. Zo zijn er ‘subleagues’ aangemaakt voor onder meer de HU, een voetbalclub en Uitgeest (de woonplaats van Van den Berg). ‘Dat maakt het leuker omdat er dan een competitie ontstaat tussen vrienden en bekenden’, zegt de derdejaars journalistiek. Een week na de lancering van de site zijn er nog maar weinig deelnemers. Daarom adverteren ze op Hyves, Google en een voetbalsite.

Het duo heeft voor dit initiatief het bedrijfje Bet Boys opgericht en betaalt de site, de prijzen en wervingsadvertenties uit eigen zak. ‘We hebben er inmiddels aardig wat geld in gestopt’, vertelt Van den berg. ‘Maar het is de bedoeling om minimaal kiet te spelen en het zou helemaal mooi zijn als we er wat mee gaan verdienen.’ Volgend jaar willen ze een poule voor de eredivisie voetbal en Formule 1 starten.