Kort

Student & Starter en studentenorganisaties boos over handhaving Utrechtse studentenhuizen

De Utrechtse gemeenteraadspartij Student & Starter en de belangenorganisaties VIDIUS, FUG en BoKS zijn verontwaardigd over de handhaving bij Utrechtse studentenhuizen.

Ze vinden dat de politie of handhaving moet ingrijpen wanneer er sprake is van geluidsoverlast of wanneer de coronaregels worden overtreden. Nu ontvangen ze veel klachten van studenten die gesommeerd worden hun samenzijn te stoppen, terwijl daar geen sprake van is. Dat betekent dat er opgetreden wordt tegen zaken waar niet op gehandhaafd mag worden.

Handhaving blijkt bijna permanent aanwezig op studentencomplexen in Utrecht. Ook beheerders van SSH-complexen zouden studenten vaker aanspreken. ‘Dit heeft begrijpelijkerwijs veel invloed op de sfeer binnen de complexen,’ aldus Myrthe van Mil, woordvoerder veiligheid bij Student & Starter.

Mil: ‘We willen dat de politie stopt met het onrechtmatig afbreken van feestjes en andere activiteiten die enkel met eigen huisgenoten worden georganiseerd. Iedereen heeft het recht om zelf te bepalen wat hij of zij doet achter de voordeur.’