‘Gemeente handelde slinks bij informeren roeiverenigingen’

Foto: Pixabay

De lokale partijen Student & Starter, PvdA, VVD, CDA, CU en D66 willen uitleg van het College over de ‘benauwende situatie voor roeiverenigingen op het Merwedekanaal’. Door werkzaamheden aan de Merwedekanaalzone is er weinig ruimte overgebleven voor roeiverenigingen Triton, Orca en Viking.

Volgens de lokale partijen bracht de gemeente ‘op zeer slinkse wijze’ pas in het zomerreces de roeiverenigingen op de hoogte van de werkzaamheden. Zij hebben schriftelijke vragen gesteld aan het College.

‘Bij de informatieverstrekking werd niets vermeld over de gevolgen voor het roeien. De roeiverenigingen konden zelf echter opmaken dat er nog maar 2000 meter aan roeiwater overbleef als gevolg van deze werkzaamheden. 2000 meter voor 2600 roeiers is natuurlijk bijzonder krap.’

Compensatie

Eerder maakten de besturen van de drie roeiverenigingen al bekend compensatie van de gemeente te willen. Door werkzaamheden aan de Nelson Mandelabrug en de bouw van een nieuwe expeditiebrug bij de Jaarbeurs, is een groot stuk van het kanaal – tussen de Mandelabrug en de Munt – komend jaar niet te gebruiken. De roeiverenigingen zeggen daarmee de helft van ‘het toch al krappe Utrechtse roeiwater’ kwijt te zijn.

De politieke partijen zijn het met de roeiverenigingen eens. Het kanaal wordt steeds drukker, terwijl roeien aan populariteit blijft winnen, stellen zij. ‘De Utrechtse roeiverenigingen brengen op Olympisch niveau al jaren atleten voort en de verenigingen leveren een grote maatschappelijke bijdrage aan Utrecht.’

Olympische Spelen 2020

Zij willen van het College weten of er een oplossing komt voor deze situatie, zodat Utrechtse roeiers zich alsnog kunnen voorbereiden op de Olympische Spelen van Tokyo in 2020. Ook wil de partij dat er plek komt voor nieuwe leden, die begin dit schooljaar zijn ingestroomd. Bovendien vragen de partijen, net als de roeiverenigingen zelf, om compensatie aan het College, omdat de roeiers lange tijd nauwelijks op locatie kunnen trainen en daardoor reiskosten naar alternatieve roeibanen moeten maken.

Alternatief roeiwater

Al langer vragen de verenigingen om alternatief trainingswater. Gevraagd wordt of de gemeente nogmaals wil kijken naar de eerder besproken optie: roeiwater in Polder Rijnenburg.