Student & Starter op Smeerboel Festival voor drugsvoorlichting

Smeerboel Festival in 2018 op Grasweide Papendorp | Foto: Evie Westland

Student & Starter gaat zaterdag langs bij verslavingszorginstelling Jellinek en naar het Utrechtse festival Smeerboel. Doel is meer inzicht te krijgen in de voorlichting over drugs en hoe drugstesten in zijn werk gaan.

Student & Starter fractievoorzitter Eva Oosters bezoekt Jellinek voorafgaand aan Smeerboel, dat dit weekend op grasweide Papendorp plaatsvindt. ‘Zij zal zich hier laten informeren over het drugspreventie programma, de voorlichting via Unity en de drugstestservice van Jellinek’, aldus Student & Starter.

Jellinek in Utrecht is één dag per week geopend. De jongerenpartij zou willen dat de verslavingszorginstelling vaker open kan en ook vaker op festivals kan testen op drugsgebruik. ‘We moeten immers met een realistische blik naar de stad kijken. Het is niet gek dat in een stad als Utrecht met veel uitgaansgelegenheden en ontzettend veel jongeren wel eens drugs wordt gebruikt. Het is van belang dat we het gebruik niet stigmatiseren en dat we het daardoor veiliger kunnen maken’, vindt de partij.

Jellinek heeft op het festival een mobiele drugstestservice. Vrijwilligersproject Unity geeft op het festival voorlichting over het gebruik.