Student & Starter zet vraagtekens bij nieuwe Convenant Studentenhuisvesting

Vorige week kwam de gemeente Utrecht naar buiten met een nieuw plan om studentenhuisvesting in de stad aan te pakken. Er is al jaren een nijpend tekort aan woningen voor studenten en starters. Met dit plan moet daar verandering in komen, maar politieke partij Student & Starter is nog kritisch over de uitwerking van een aantal punten.

Zo zijn er bijvoorbeeld geen consequenties verbonden aan het niet nakomen van de afspraken uit het convenant. ‘Daarnaast wordt er vastgehouden aan het huidige beleid voor splitsen en omzetten; het splitsen van adressen binnen een woning of makkelijk omzetten van een normale woning naar kamerhuur. Student & Starter baalt ervan dat er wordt vastgehouden aan dit beleid, op deze manier is het heel moeilijk om nieuwe studentenwoningen aan de woningvoorraad toe te voegen’, meldt de partij.

De gemiddelde wachttijd voor een nieuwe woning is op dit moment 27 maanden, dit moet met behulp van het convenant dalen naar 15 maanden.