Student wint prijs voor fornuis op zonne-energie

De nieuwe landelijke prijs voor bacheloronderzoek is gewonnen door Fenna Janssen van de Universiteit Twente. Ze ontwierp een kooktoestel op zonne-energie, bedoeld voor de Afrikaanse markt.

Met de cheque van 1500 euro die de studente industrieel ontwerpen vrijdag in Leiden ontving, wil ze terug naar Johannesburg. Daar gaat ze haar begeleider helpen het gebruiksvriendelijke en goedkope kooktoestel in productie te brengen.

De publieksprijs (duizend euro) ging naar Roosje Pothoff van Stenden Hogeschool. De studente van de hotelschool ondervroeg 83 studenten  over hun eetgedrag. Wie meer verstand heeft van gezond eten koopt minder snel kant en klare maaltijden als diepvriespizza’s, concludeerde ze.

Een eervolle vermelding – en ook duizend euro – kreeg de geschiedenisstudent Harmen Breedeveld (Universiteit Leiden). Hij deed historisch onderzoek naar Nederlandse ontwikkelingshulp in Tanzania. Er is veel bereikt, maar waarom raakten zoveel waterputten uiteindelijk weer buiten gebruik?

Voormalig minister Plasterk reikte de prijzen uit. Hij noemde het niet alleen belangrijk dat studenten al in de bachelorfase onderzoekservaring opdoen, maar ook dat ze dit goed leren presenteren. Hij verwees naar Luc Montagnier, de ontdekker van het HIV-virus. Toen deze zijn collega’s tijdens een congres in slecht Engels probeerde uit te leggen wat hij had uitgevonden, begreep niemand hem. De Amerikaanse wetenschapper Robert Gallo, die het wel snapte, ging ermee aan de haal. Het had een haar gescheeld, of de Nobelprijs voor de geneeskunde was aan de Franse wetenschapper voorbij gegaan.

De tweedaagse Student Research Conference is een idee van universiteitenvereniging VSNU, die toekomstige onderzoekstalent van Nederland in het zonnetje wil zetten. Aan de eerste bijeenkomst deden 84 bachelorstudenten uit wo en hbo mee. De tweede editie zal worden georganiseerd door de TU Eindhoven, op 23 en 24 november 2011. De deadline voor inzendingen is op 1 juli.

Foto: Marc de Haan