Student ontdekt fout in Sharepoint

Eerstejaarsstudent Journalistiek Max Verbeek (23) kwam er tot zijn stomme verbazing achter dat hij bestanden op de cursuspagina’s in Sharepoint kon aanpassen en zelfs hele pagina’s kon verwijderen. ‘Ik kon een groot deel van de bestanden van het eerste jaar Journalistiek aanpassen en een klein gedeelte van de bestanden van het tweede jaar', zegt Max.

Max schreef een artikel over zijn ontdekking voor Propedizzy, de website van eerstejaars studenten Journalistiek. In dit artikel staat dat docenten van de School voor Journalistiek het probleem al eerder aankaartten. Het probleem gold niet voor de hele HU.

Test
Max plaatste het woord Propedizzy onderaan een bestand in overleg met de redactie. ‘Dit deed ik om te testen of ik ook echt bestanden aan kon passen', zegt Max. Bij cijfers en tentamens kon hij niet komen. ‘Maar wel bij studentenhandleidingen met data die de examencommissie aanhoudt. Als iemand bijvoorbeeld een datum voor een deadline had aangepast, dan had dat problemen op kunnen leveren.’

Max nam het probleem meteen serieus en mailde de ICT-afdeling. Toen hij geen reactie kreeg, besloot hij om contact op te nemen met docenten en directeur Hans de Clercq van het Instituut voor Media. De Clercq gaf Max allereerst een compliment voor zijn Journalistieke speurwerk: ‘Het is goed dat hij dit aankaart en ik vind het vanzelfsprekend dat hij er een melding van maakt in Propedizzy', stelt De Clercq. ‘Verder heeft hij geen digitaal vandalisme gepleegd of misbruik gemaakt van deze informatie.’

Simpel
De Clercq maakte melding bij de ICT-afdeling: ‘Zij hebben het meteen opgepakt en hebben ons steeds op de hoogte gehouden. Het probleem bleek heel simpel te zijn, er was sprake van een verkeerd aangevinkte machtiging.’ De ICT-afdeling heeft het probleem grondig onderzocht en besproken hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden. Het probleem is inmiddels opgelost: Sharepoint is weer veilig te gebruiken. Naast de ‘tag’ van Propedizzy is er volgens De Clercq en Max niks in Sharepoint veranderd.