Student & Starter boos over ‘uitsluiting’ bij debat

De politieke partij Student & Starter is boos omdat zij niet is uitgenodigd voor een verkiezingsdebat dat woensdagavond 29 januari in Utrecht plaatsvindt. Organisator VVD zegt dat de partij mee had kunnen doen als ze zich van tevoren had aangemeld.

Onder de kop ’60.000 Utrechters over het hoofd gezien’ meldt Student & Starter in een persbericht dat zij geen uitnodiging heeft ontvangen om mee te mogen praten. De lijsttrekkers van de partijen GroenLinks, PvdA, D66, VVD en CDA discussiëren woensdagavond 29 januari over investeren in werkgelegenheid, horeca, duurzaamheid, huisvesting en bereikbaarheid in tijden van crisis.
Crisis
Het debat wordt tot hun verbazing gehouden zonder Student & Starter, die dit jaar voor het eerst meedoet aan de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart. ‘De visie van de 60.000 starters en studenten die Utrecht rijk is doen er blijkbaar niet toe als het gaat om een weg vinden uit de crisis. Een gemiste kans in onze ogen en typerend voor het gebrek aan perspectief vanuit studenten en starters in de huidige gemeenteraad’, schrijft de partij.

En: ‘Wij zien deze uitsluiting als een compliment. Een compliment omdat de “oude” partijen ons zien als een electorale bedreiging en ons daarom buiten de campagne te houden. Maar Student & Starter laat zich niet negeren. Wij zullen zeker nog van ons laten horen tijdens de verkiezingscampagne.’
Politiek café
Ingeborg Benders, voorzitter van de Activiteitencommissie van de Utrechtse VVD, zegt dat er geen sprake is van uitsluiting. Na een eerder georganiseerd politiek café met deze partijen is besloten om een lijsttrekkersdebat te houden. Afgesproken is dat andere partijen zich aan kunnen melden als ze mee willen doen. Zo zou de ChristenUnie vanavond participeren, maar deze partij viel af omdat het programma niet op tijd klaar was.

Volgens Benders is het de ‘eigen verantwoordelijkheid’ van andere partijen om zich aan te melden. ‘Het is niet de bedoeling om andere partijen buiten de campagne te houden. Ik had Student & Starter met alle liefde mee laten doen, maar dan hadden ze dat wel moeten laten weten.’

Het debat ‘Utrecht de crisis uit’ staat onder leiding van Remco te Kloese, politiek verslaggever van RTV Utrecht, en vindt plaats vanaf 20.00 uur in café Nieuwe Dikke Dries.