Student Style

Student Style – Boy de Graaf

Door Maarten Nauw.

Ik heb één keer gestemd. Op de Piratenpartij.

Boy de Graaf

Naam: Boy de Graaf (21, tweedejaars Chemie)

Omschrijf je stijl? ‘Ik weet het niet… een beetje van alles. Ik heb vroeger veel geskate en deed aan breakdance. Dat zie je nog wel, denk ik. Als ik nieuwe kleding zoek, maak ik een rondje door Amsterdam. Langs winkels als Point Blank en de DC Store. Ik draag al jaren hetzelfde model schoenen. Als ze versleten zijn, koop ik een nieuw paar. Ik heb al aardig wat verschillende kleurcombi's en motiefjes gehad. Een stuk of veertien zullen het inmiddels wel zijn. Ik draag altijd een pet. Petten moeten een verhaal hebben. Deze is van (voetbalclub) Standard Luik. Een paar jaar terug was ik op vakantie met vrienden in België en in het dorpje waar we terecht kwamen was niets anders dan een supermarkt en… een Standard Luik fanshop. Ik heb ook reservepetjes, voor als deze in de was zit.
Waar wil je niet dood in worden gevonden? Standaardkleding of kleding van mensen die trends volgen. Ik kan niet precies zeggen wat voor kleding dat is.
Afknapper? ‘Dit zijn moeilijke vragen voor mij. Ik moest laatst van iemand m'n ogen dicht doen en beschrijven wat mijn vriendin aan had. Dat kon ik ook niet.

Muziek? ‘Progressieve rock; progrock. Camel, Jethro Tull, IQ. Dat heb ik leren kennen via m'n pa. Ik zit nu zelfs op een forum over progrock, progarchives.com. Daar discussiëren oude mannetjes bijvoorbeeld over wat het beste progrock-album aller tijden is. Zo leer ik veel 'nieuwe' muziek kennen.

Laatste concert/feest? ‘Het feest van Uranymus, de studievereniging voor Life Sciences and Chemistry. Ik zit er in de feestcommissie. Dit keer was het feest in het Utrechtse café Cachot.

Film? Easy Rider. Heel anders dan andere films. Er zit maar iets van tien minuten verhaal in, het gaat meer om de sfeer. Hoe vaak ik 'm heb gezien? Te vaak, haha.
Serie? ‘Ik kijk anime, nu volg ik de serie One Piece. Verschillende klasgenoten waren daar al fan van. Ik nu ook. Ik hou van die humor.
Nieuws? ‘Ik kijk af en toe het nieuws op tv en pak soms de Metro op het station.
Politieke partij? ‘Niet. Ik ben overal tegen. Ik heb één keer gestemd. Op de Piratenpartij. Ik was het met hen tenminste op één punt eens. Over het legaal houden van downloaden.
Sport? ‘Traplopen op school.’
App? Ik heb pas sinds kort een smartphone. Ik heb altijd zo'n klassieke Nokia gehad, waarmee je biertjes kan openmaken. Ik vond het fijn onbereikbaar te zijn. Vorig schooljaar zijn klasgenoten speciaal voor mij van whatsappgroepjes overgestapt op Facebook. Dat kon ik bijhouden op m'n laptop. Maar met de projectgroepen dit schooljaar ging het echt niet meer.
Ontbijt? ‘Koffie. Ik heb net wel een ham-kaasbroodje gehaald bij de kantine. Ik kan voor twaalven niks door m'n keel krijgen.’

Belangrijkste les geleerd tijdens je opleiding tot dusver? ‘Met organische chemie leren we hoe dingen echt werken en in elkaar zitten. Welke stoffen met welke stoffen reageren en hoe die van de ene stof in de andere wordt omgezet.’
Wat zou je veranderen aan je studie? ‘Het gebouw, Heidelberglaan 7. Te veel studies in één ruimte. Vorig jaar zaten we nog in een kleiner gebouw. Daar kende je iedereen en was het veel fijner werken.’

Hoe woon je? ‘Ik woon nog bij m'n ouders in Nieuwegein. Een halfuurtje van de Uithof. Vind ik prima, het scheelt zoveel geld.
Bijbaantje of stufi? ‘Ik werk op dinsdag en vrijdag als postbode voor Sandd.
Geloof je? ‘Nee. Helemaal niet. Ik heb wel respect voor mensen die geloven. Het kan mooi zijn dat je normen en waarden meekrijgt. Ik denk dat het voor sommige mensen beter is dat ze denken dat er een god is...

Welk cijfer geef je je leven nu? ‘9. Niet perfect, maar ik heb een mooi leven. Over drie jaar hopelijk nog beter. Als ik klaar ben met m'n studie en een goede baan heb waarmee ik mooi verdien.

Boy de Graaf

Club of café? ‘Café.’
Vlees of vega? ‘Vlees.’
Blind of doof? ‘Blind.’
Onenightstand of relatie? ‘Relatie.’
Man of vrouw? ‘Vrouw.’
Ochtendmens of nachtbraker? ‘Nachtbraker.’
Hond of kat? ‘Kat.’
Facebook, Instagram of Tinder? ‘Facebook.’
Londen, Berlijn of Parijs? ‘Berlijn.’
Uggs of crocs? ‘Uggs. Die zitten tenminste nog lekker.’
In je comfort zone of out of the box? ‘Out of the box.’

Wat wil je later worden? ‘Iets in de farmaceutische industrie. Onderzoek doen naar nieuwe medicijnen, bij een bedrijf als Pfizer. Of lesgeven op een mbo, dat lijkt me ook heel vet.

Meer Student Style