Student Style

Door Maarten Nauw.

Fotojournalist in rampgebieden

Lois van den Berg

Naam: Lois van den Berg (19, eerstejaars creatieve therapie beeldend)

Omschrijf je stijl? ‘Punky denk ik. Alleen vandaag toevallig niet. Ik draag graag afgeknipte rokken en opengeknipte shirts. Dr. Martens, grote mannen blouses. Ik krijg wel eens angstige blikken toegeworpen, terwijl ik helemaal niet gevaarlijk ben. Ik woon in Amsterdam en ga graag naar winkels als Zipper en Episode. En de kringloop. Ik volg geen blogs en kijk niet in magazines, ik pik onbewust op wat ik leuk vind.’
Wat vind je überlelijk? ‘Leggings, harembroeken, coltruien. Bij jongens hoogwaterbroeken. Niet broeken waarvan de pijpen zijn omgevouwen maar echt te korte lange broeken. En die Le Coq Sportif schoentjes vind ik naar.

Muziek? ‘Ik weet niet precies hoe het heet, maar ik luister de laatste tijd veel naar van die psychedelische trance. Ik hoorde een chill liedje in een winkel en heb het gelijk geshazamd. Via YouTube heb ik het toen gedownload. Ik doe dat vaak, via een YouTube converter. De geluidskwaliteit is goed genoeg voor me. Vroeger luisterde ik vooral naar bandjes als Yellowcard en Paramore.
Laatste concert/feest? ‘Ik ga eigenlijk nooit naar concerten. Alleen tijdens festivals. Het laatste feest was ERA met oud en nieuw. Een technofeest op het Amsterdamse NDSM. Het was er heel donker en er liepen me net wat te veel jonkies rond. Van die zeventienjarigen die voor het eerst drugs gebruiken en te ver gaan.
Film? ‘Ik hou van apocalyptische films als Resident Evil, 28 Days Later en andere zombiefilms.’
Boek? ‘Ik ben nu bezig in Under The Dome van Stephen King. Over een rustig stadje waar opeens een koepel overheen is geplaatst. Waarschijnlijk iets met aliens. Ik ben nog niet zo ver.
Politieke partij? ‘VVD. Ik vind niet dat de rijken meer belasting moeten betalen dan ze nu al doen.
Sport? ‘Ik fitness een keer of drie, vier per week.
App? ‘9gag en Netflix. Ik kijk series op m'n telefoon. Ik ben net klaar met Lost en begonnen aan Blue Mountain State.

Hoe woon je? ‘In een appartement met twee anderen in Amsterdam Noord, niet ver van het pontje. Via een 'Ik zoek een woning'-group op Facebook.’
Bijbaan of alleen stufi? ‘Ik werk achter de kassa van de Texaco bij mij in de buurt. Het is er vrij rustig. Ik kijk veel Netflix.
Geloof je? ‘Ik ben tegen het geloof eigenlijk. De meeste oorlogen hebben met religie te maken. En het is toch raar dat met de wetenschap van nu mensen nog steeds geloven in wat duizenden jaren geleden is bedacht? Ik vind het een beetje dommig.’

Welk cijfer geef je je leven nu? ‘Best wel hoog… een 8. Ik heb het wel goed voorelkaar eigenlijk. Als ik weer verliefd wordt kan het een 9 worden. Dat geeft zo'n geluksboost. Maar dat hoeft nog even niet. Het is net uit met m'n vriendje. We zijn nu goede vrienden.

Club of café? ‘Club.’
Vlees of vega? ‘Vlees.’
Blind of doof? ‘Doof.’
Onenightstand of relatie? ‘Relatie.’
Man of vrouw? ‘Man.’
Ochtendmens of nachtbraker? ‘Nachtbraker.’
Hond of kat? ‘Hond.’
Facebook, Instagram of Tinder? ‘Facebook.’
Londen, Berlijn of Parijs? ‘Londen.’
Uggs of crocs? ‘Uggs. Die draag ik wel eens hoor. Als het koud is.’

Wat wil je later worden? ‘Ik wil later geen zieleknijper worden. Ik wil er op uit. Ik doe nu een fotografie vak, dat lijkt me wel wat. Als fotojournalist naar rampgebieden. Als alles kon, zou ik astronaut willen zijn. Met een groepje vrienden nieuwe plekken ontdekken en nooit meer terug komen.

Meer Student Style