Student Style

Door Maarten Nauw.

Ik luister naar koralen

Marie-Jeanne Harinck

Naam: Marie-Jeanne Harinck (20, eerstejaars lerarenopleiding Frans)

Omschrijf je stijl? ‘Ik draag veel verschillende dingen, maar meestal sowieso een rokje en panty met werkjes erin. En altijd wel glimdingetjes, als accessoires. Tot een tijdje terug keek ik regelmatig op The Blonde Salad, een modeblog. Maar dat doe ik niet vaak meer. Kleding koop ik vooral bij C&A, Primark, H&M. En bij COS. Daar is de kleding net wat mooier. Simpel, maar verfijnd.
Wat vind je überlelijk? Meisjes die elke dag dezelfde spijkerrok dragen, met een simpel shirtje. Die pakken 's ochtends, hoppa, wat er toevallig bovenop de stapel ligt. Bij jongens vind ik die zeiljassen van Van Gaastra niet te doen.
Muziek? ‘Ik speel cello. In veel van de muziek waarnaar ik luister, komt dat instrument terug. Barok klassiek, modern klassiek. En ook koralen, kerkliederen uit de middeleeuwen, en stukken van Scarlatti. Verder veel Franse muziek. Klassieke chansons, maar ook moderne van bijvoorbeeld Saule. En Nana Mouskouri vind ik gaaf.

Laatste concert/feest? ‘Een celloconcert van Antonín Dvořák in de Rotterdamse Doelen met topcellist Steven Isserlis. Het is zo mooi om dat live te horen. Alle zintuigen gaan dan open.
Film? ‘Titanic. Die heb ik nu drie keer gezien. Valt mee, ja.
Boek? Het mooiste vind ik de boeken van Gustave Flaubert en Stendhal. Van Flaubert Salammbô en Trois Contes. Zijn werk is heel beeldend en roept bij mij heel specifieke gevoelens op. En van Stendhal Le Rouge et Le Noir.
Krant? ‘Ik geloof dat we het Algemeen Dagblad hebben thuis. Maar die heb ik al een tijdje niet meer ingekeken.
App? Van een paar Franse kranten en radiozenders.

Hoe woon je? 'Ik woon op kamers, met drie andere studentes, in Lombok. Ik kwam aan mijn kamer via een studentenvereniging.’
Bijbaantje of stufi-only? 'Al jaren op zaterdag bij een bakkerij met koffiehoekje. Dat vind ik heel gezellig.'
Geloof je? ‘Ja, ik ben protestant. Ik ga elke zondagochtend om halftien naar de kerk. In Oostkapelle, Zeeland. In het weekend ben ik altijd bij m'n ouders en broertjes. Ik bid voor het eten, lees elke dag in de bijbel.
Welk cijfer zou je je leven nu geven?
Een 7 sowieso. Vaak wel hoger.

Club of café? ‘Café. Dat vind ik gezelliger. Daar kun je gesprekken houden.’
Vlees of vega? ‘Vlees.’
Blind of doof? ‘Blind.’
Onenightstand of relatie? ‘Relatie.’
Man of vrouw? ‘Man.’
Ochtendmens of nachtbraker? ‘Nachtbraker.’
Hond of kat? ‘Hond.’
Facebook of Instagram? ‘Facebook.’
Londen, Berlijn of Parijs? ‘Parijs natuurlijk, haha.’

Wat wil je later worden? ‘Vroeger wilde ik professioneel cellist worden. In een beroepsorkest spelen, zoals het Rotterdams Philharmonisch. Maar nu lijkt me docent Frans ook heel leuk. Ik geef al af en toe les aan een eerste klas. Die kinderen zijn nog zo jong. Superschattig.

Meer Student Style