Student Style

Student Style – Rianne van Holten

Door Maarten Nauw.

M'n klasgenoten moesten even wennen aan m'n look

Rianne van Holten

Naam: Rianne van Holten (22, eerstejaars maatschappelijk werk en dienstverlening)

Omschrijf je stijl? ‘Ik haal mijn inspiratie uit de jaren tachtig, foto's uit die tijd. Die vind ik op Tumblr en in boeken, bijvoorbeeld in het boek van de Utrechtse Marloes Bontje. Tot een jaar of drie geleden was ik vooral een metalhead. Dat veranderde toen ik door een vriendin werd meegenomen naar een concert van Sisters of Mercy. Daar vond ik het publiek veel toegankelijker, makkelijker in de omgang en diverser qua leeftijd en achtergrond. M'n kleding vind ik in tweedehands kledingzaken, kringloopwinkels en op  Marktplaats. Basics komen van H&M. M'n klasgenoten moesten even wennen aan m'n look. Als ik aan het werk ga als maatschappelijk werker zal ik me moeten aanpassen, maar ik ga de grens wel opzoeken.
Wat zou je zelf nooit dragen? Bontjassen. Die zien er goedkoop uit. En puur omdat het bont is, dat helpt ook niet mee.
Afknapper? ‘Als iemand er onverzorgd uitziet. En geen eigen stijl heeft, als iemand maar wat doet.

Rianne van Holten looks

Muziek? ‘Darkwave, postpunk, deathrock, synthpop. Siouxsie and the Banshees, Chelsea Wolfe, Urfaust, Ildjarn, Agalloch. Maar mijn lievelingsband is Sisters of Mercy. Ik luister ook naar obscure lo fi black metal, dat alleen uitkomt op tape. Zoals Folteraar, Vestibulum Vaqui, Meursalt en m'n eigen bandje, Mirre.

Laatste concert/feest? ‘Ik was vorige week zondag naar Incubate, een festival in Tilburg. Speciaal voor neofolkband Of The Wand and The Moon. Ze traden op in een natuurtheater, buiten dus. Daar kwam hun muziek nog beter tot z'n recht.

Film? ‘Ik ben geen filmkijker.
Serie? Orphan Black, over een meisje dat gekloond is.
Nieuws? ‘Ik lees af en toe de Metro.
Politieke partij? Partij voor de Dieren. Omdat ze als enige partij extra aandacht hebben voor dierenrechten. Ik kan me ook vinden in hun andere standpunten.’
Sport? ‘Ik heb vroeger aan badminton gedaan. Niet omdat het het woord 'bat' er in voorkomt nee, haha.’
Website? ‘Tumblr.’
App? HappyCow. Een app die aangeeft waar het dichtsbijzijnde vegetarische restaurant is.’
Ontbijt? ‘Volkorenbrood met een vegaburger van de Jumbo en eivrije mayonaise.’

Rianne van Holten sprays

Belangrijkste les geleerd tijdens je opleiding tot dusver? ‘Dat je mensen in hun eigen kracht moet laten staan, en niet gelijk zelf alles voor ze doet.’
Wat zou je veranderen aan je studie? ‘Ik heb hiervoor het grafisch lyceum gedaan, ik had wel meer begeleiding gewild bij de omschakeling van mbo naar hbo. Het verschil in tempo vind ik best heftig.’

Hoe woon je? Met drie andere studenten in een flat in Veenendaal. Ik wil graag in Utrecht gaan wonen.
Geloof je? ‘Nee. Ik kan me voorstellen dat je kracht haalt uit je geloof. Ik respecteer het geloof van anderen, zolang de anderen maar respecteren dat ik niet geloof. Ik draag wel wat religieuze symbolen, die vind ik mooi, puur esthetisch.’

Welk cijfer geef je je leven nu? ‘Een 7,5. M'n studie gaat goed, ik heb leuke mensen om me heen. Het gaat de goede kant op. Nu nog naar Utrecht verhuizen en meer financiële zekerheid...

Club of café? ‘Als het maar klein is.’
Vlees of vega? ‘Vega.’